|
Utdrag
ur Vist Församlings Sockenprotokoll
Upptecknare:
Tore Omert, Hans Hansson (gulmärkta)
Kompletterade med källhänvisningar
till ArkivDigital.
Samma källor finns också
tillgängliga på Riksarkivets webplats.
1664 |
Fastställdes att den som spottar ned
från läktaren på dem som därunder stå, böter 1 kanna vin.
Vist (E) C:2 (1661-1727) Bild 17 / sid 23 |
1676 |
Överlämnades av Jöns Öfwesson
kyrkans nya bok i vilken skall inskrivas kyrkans inkomster och
utgifter och för sitt besvär härmed lovades honom 3 daler
kopparmynt. Vist (E) C:2 (1661-1727)
Bild 41 / sid 71 |
1678 |
Är av den Högvälborna Fröken
Catharina Oxenstierna Turesdotter till Stureforssa etc.
förnämligast Guds Heliga Namn till lov och ära samt dess Hus
och Tempels Prydnad och Hedran, skänkt och förärat Wist kyrka
en vacker Oblatask av Silver med drivet arbete. Gud Allsmäktig,
som alla goda gärningar emot sitt Tempel bevista, med rik
belöning vedergäller, give och föräre Hennes Högvälborenhet
allt vad dess hjärta önskar och åstundar till timlig och evig
välfärd, och Henne från all olycka bevara.
Vist (E) C:2 (1661-1727) Bild 44 / sid 77 |
1689 |
Omnämnes Bengt Månsson i Gattorp som
en av kyrkans "beskedlige SexMän". Vid samma tillfälle
valdes Bengt i Styfvinge till sexman (Sexman, benämning för de
" ärlige, oberyktade , gamle, förståndige män", som
under 1600-talet började väljas av sockenstämman för att
övervaka kyrkobyggnadens och prästgårdens underhåll, samt med
hjälp av rotemästare svara för ordning och tukt i
församlingen. Sexmansämbetet upphörde 1862).
Vist (E) C:2 (1661-1727) Bild 62 / sid 113 |
1700 |
Anträffas någon som röker tobak i
sockenstugan på större helgdagar, till andras obehag, skall han böta
1 stop vin till kyrkan. Beslutades att om någon vågar försumma det
som getts i testamente till kyrkan efter avliden, enligt beslut från
år 1696, så skall den döde ej begravas förrän vederbörande har
fullgjort sin skyldighet. Vist (E) C:2
(1661-1727) Bild 96 / sid 181 |
1701 |
Blev beslutat, att om någon vågar
sig att försumma det som en gång är beviljat i testamente till
kyrkan efter de döda, enligt beslut från 1696, så skall den
döde ej begravas förrän vederbörande fullgjort sin
skyldighet. Till julhögtiden lovade Jon i Göttorp och Bengt
Månsson i Gattorp att bekosta ljusen i kyrkans ljuskronor.
Vist (E) C:2 (1661-1727) Bild 96 / sid 181 |
1710 |
Kunde ingen sockenstämma hållas i
Vist för "then grufveliga pest som denna tijden så väl som
i begynnelse af följande Åhret gick mechta hårt på thenne
församling. Thet Gud hädanefter afwände."
Vist (E) C:2 (1661-1727) Bild 105 / sid
199 |
1713 |
Beslutades att den som brukar kyska
pigors titel vid lysningen och därefter visar sig ha haft "otidigt
sänglag" skall böta till kyrkan för kronobrott enligt kyrkolagen,
antingen hon använder kyrkans brudkrona eller ej.
Vist (E) C:2 (1661-1727) Bild 108 / sid
205 |
1715 |
Till julhögtiden klädes ljuskronorna
med ljus av Per i Banketorp och Nils Jonsson i Gasarp.
Vist (E) C:2 (1661-1727) Bild 111 / sid
211 |
1720 |
Skall en stock beställas och placeras
vid kyrkoporten till de vanartigas straff.
Vist (E) C:2 (1661-1727) Bild 116 / sid
221 |
1724 |
Med rotemästarna skedde den
förändringen, att Nils Jonsson i Torpa Norrgård lämnade denna
syssla och Nils Jonsson i Nybole trädde till. (Rotemästarnas
syssla var att biträda sexmännen, 14 dagar före Mikaelimässan
klockaren namnen på de i hans rote inflyttade personerna, så att
dessa riktigt kom att införas i kommunionlängden).
Vist (E) C:2 (1661-1727) Bild 119 / sid
226 |
1727 |
Nils Jonsson i Gasarp blev vald till
rotemästare för Torparoten. 1728. Nils Bengtsson i Gattorp och Sven
Johansson i Risnäs Stengård blev valda till kyrkvärdar. De lovade
även att bekosta ljusen i ljuskronorna och på predikstolen till
kommande julotta. Om någon av ungdomen går till Herrens nattvard
utan tillstånd av pastor och föregången examen, skall den till
straff sitta 2 söndagar i stocken. Anders i Risnäs uppträdde
kraftigt berusad på sockenstämman och störde förhandlingarna.
Sockenstämman bestämde att han skall böta en kanna vin till kyrkan.
Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild 314 / sid
615 |
1729 |
Nils Jonsson i Gasarp och Nils
Joensson i Nybole lämnade sina ämbeten som rotemästare för
Torpa-roten och Måns Nilsson i Åndebäck trädde till.
Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild 315 / sid
617 |
1733 |
Då Vist kyrka, jämte det hon
behöver en ansenlig reparation av tak och väggar, är dessutom
till utrymmet så liten, att av de 975 människor som finnes i
församlingen, ej flera än 360 kunna beredas plats, vilket
orsakar, att uppå bönedagar och högtidsdagar då folket i
stort antal komma till kyrkan, en ganska stor del måste vistas
utanför. Då de som sålunda ej få plats i kyrkan, utan vistas
på kyrkogården, varvid de ej kunna följa gudstjänsten, utan
hänge sig mera åt som synd är än visa gudsfruktan, så har man
sedan flera år tillbaka, hos församlingens Nådiga Herrskaper
underdånigt och ödmjukt anhållit om att de måtte bidraga med
penningar till kyrkans utökning, då kyrkans medel endast uppgår
till 500 Daler Kopparmynt och församlingsborna så gott som alla
äro fattiga. I gengäld för en sådan tjänst skulle
Herrskaperna på Säby, Sturefors och Stavsätter äga
självbestämmanderätt vid tillsättandet av präster i socknen
allt framgent.
Påmindes om att gossen Per Henriksson från
Kärr skulle flitigt lära sig läsa i bok, så skulle han till
nästkommande påsk få gå till Herrens heliga nattvard. Flickan
Magdalena, som vistas hos Gustaf i Skog, måste flytta ut ur
församlingen och till sina föräldrar, då hon varken visar flit i att
läsa i bok eller att föra ett ordentligt leverne. Anders i
Spånggården (Samme man som uppträdde berusad på sockenstämman
1728) förmanades allvarligt att kristligt uppfostra sina barn,
då hans två äldsta nu är omkring 20 år gamla och varken kunna läsa i
bok eller kunna sin kristendom. Måns Andersson i Grimsmålen
framträdde och begärde bevis ur kyrkboken om sin ålder samt
vittnesbörd om sin hustrus svaghet och oförmögenhet att sköta
hemmet, vilket allt beviljades honom.
Förärade Välborne Herr
Lagman Daniel Sparrschöld och Hennes Grevliga nåd Hedwig Sophia
Spens på Stafsäter ett nytt timglas till Wist kyrkas predikstol, då
det gamla är mycket felaktigt både i ¼-delarna (15 min) som
vid visande av timmar( Mycket väsen för lite ull sa gumman när
hon klippte grisen, HF anmärkning). Underskrivet av: Sven
Jonsson i Risnäs, Nils Jonsson i Torpa, Nils Bengtsson i Gattorp.
Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild 318-319 /
sid 623-625 |
1737 |
Förmanades församlingen att flitigt
tillhålla sin barn att tidigt lära läsa i bok, innan de blir
så stora, att de i hushållssysslor kunna brukas, då läsningen
eftersätts. Vist (E) C:3 (1727-1760)
Bild 324 / sid 635 |
1738 |
Påmindes fästehjon, att ej flytta
tillsammans före vigseln. Vist (E) C:3
(1727-1760) Bild 325 / sid 637 |
1743 |
Ingen anmäler sin hustru till
kyrkogång förrän hon efter barnsbörd varit hemma i minst 3 veckor.
Äkta hustrur tages i kyrkan sålunda: Hustrun som skall
kyrktagas faller på knä och prästen läser följande bön: Allsmäktige
evige Gud, som gav den välsignelse över människan när du henne
skapat hade, att hon skulle föröka sig och uppfylla jorden! Vi tacka
dig för den barmhärtighet, som du mot denna din tjänarinna har
bevisat. Hör, milde Fader, hennes bön och vare dig behaglig den
tacksägelse, som hon med vördnad frambär inför dig, då hon med hälsa
och styrkta krafter, åter kan uppträda i din helgedom! Föröka än
vidare över henne och hennes hus den välsignelse, vilken du lovat
dem som dig frukta. Helga hennes hjärta att bära till dig rika
frukter av tro, hopp och förtröstan och giv att hon med glädje må
uppfylla sina ömma förbindelser och njuta din salighet genom Jesus
Kristus, vår Herre. Amen. Därefter stiger hustrun upp och
prästen tar henne i handen och säger: Herren ledsage dig i sin
sanning och fruktan, nu och till evig tid. Amen. När en mor som
kvävt sitt barn skall intagas sker detta med denna bön: "Allsmäktige
Gud, himmelske fader. Se med mildhet till denna bedrövade kvinna,
som tryckes av den stora sorg, att hon genom våda och ovarsamhet
kvävt sitt barn, Torka hennes tårar, omfatta henne med nåd och ge
henne kraft, att med förtröstansfullt hjärta nalkas dig samt att
tjäna dig i helighet och rättfärdighet i alla sina livsdagar, genom
Jesus Kristus vår Herre." När andra kvinnor skulle kyrktagas, som
före vigseln fött barn under äktenskapslöfte sker detta med denna
bön: "Allsmäktige evige Gud, som har instiftat äktenskapet att
det må hållas med tukt och ärlighet bland människorna. Se med
mildhet till denna kvinna som överträtt din ordning och som brutit
dina stadgar lättvindigt. Förlåt henne denna synd och ge henne nåd
att härefter, enligt dina heliga bud, föra ett kyskt och kristligt
liv, genom din son Jesus Kristus, vår Herre. Amen. Herren må ledsaga
dig i sin sanning och fruktan, nu och i evig tid Amen. Gå, och synda
inte härefter." Den gifta kyrkogångskvinnan kyrktogs på gången
eller vid altaret medan den ogifta modern fick böja knä nere vid
kyrkdörren. Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild
327-328 / sid 641-643 |
1744 |
Anmäldes att en hel hop gossar, till
antalet 11 stycken, jämte 3 äldre, som Kristi Himmelsfärdsdag
varit vid Säby bro och metat under gudstjänsttiden. Efter en
sträng och allvarlig förmaning, fingo gossarna förlåtelse för
detta, men de 3 äldres brott skulle anmälas vid civil domstol.
Dessutom beslöts, att om någon gosse understår sig, att under
gudstjänsten gå åstad och meta, så skall han utan förskoning
en söndag sitta i stocken. Vist (E) C:3
(1727-1760) Bild 328 / sid 643 |
1749 |
Måns Nilsson i Åndebäck avgick som
sexman och i hans ställe valdes Petter Svensson i Risnäs Stengård.
Sedan två drängar ringt stora kyrkklockan över axeln och därför
suttit i stocken som straff, visas klockaren som angivit dem stor
vedervilja, då han vid gudstjänstens början anmodar församlingen att
gå upp i tornet och ringa. Därför förbehåller sig pastor, att ingen
må lägga honom till last, om han börjar gudstjänsten utan
sammanringning, när rätta tiden är inne och församlingen ej
hörsammat kallelsen att ringa samman. Vist
(E) C:3 (1727-1760) Bild 332 / sid 651 |
1752 |
Då misstanke framkommit, att någon
rökt tobak uppe i tornet under ringningen, förbjöds sådan vanart på
det bestämdaste. Vist (E) C:3 (1727-1760)
Bild 333 / sid 653 |
1755 |
Påmindes föräldrarna att noga anteckna
sin barns namn när de skall döpas, detta sedan ett barn från torpet
Östra Sjöänden, som föddes den 31 aug.1755, i dopet kallades Anna
Lena, men visade sig kallas Brita Cajsa när föräldrarna avled. Föra
att undvika alla misstag, som lätt kan ske av den kvinna som bär
barnet till dopet, beslutades att barnet härefter inte bör få mera
än ett namn. Eftersom dopet skedde endast några få dagar efter
födseln, var inte modern med själv vid denna akt, dels på grund av
sin svaghet och kanske främst av det skälet att hon enligt
kyrkolagen betraktades som oren före kyrkotagningen, cirka 5 veckor
efter barnets födelse. Barnet fördes därför till dopet av en annan
särskilt utsedd kvinna, barnets gudmor, vilka egenskaper man önskade
att den nyfödda skulle få ärva. När barnets moder i hemmet
överlämnade barnet till gudmodern, viskade hon de namn som hon
önskade att barnet skulle få vid dopet. Var sedan vägen till kyrkan
lång och besvärlig, (Som i fallet Östra Sjöänden under
Markustorp) gudmodern lite glömsk kunde det förekomma att hon
uppgav fel namn till prästen, vilka sedan antecknades i kyrkoboken.
Anders i Husby avsade sig att utföra det uppdrag han fått vid sista
sockenstämman. Han skulle hålla vägarna vid Humpen farbara
vintertid. Han hade skottat 40 famnar men inte fått betalt för mer
än 4 famnar. Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild
334-335 / sid 655-657 |
1756 |
Efterfrågades, om någonstans i
församlingen omtalades annat, än det som är ärligt och
kristeligt. Då namngavs änkan i Winstorp för sin "otidiga
mun" emot sina grannar, varför hon skulle ställas under
rannsakning. Då en del av församlingsborna ha den fula oseden,
att de, ehuru de äro framme vid kyrkan när sammanringningen
sker, likväl stanna på kyrkogården och hålla sitt
"sladder" tills syndabekännelsen med mera är i
kyrkan förrättad. Till att förekomma sådant beslöts, att den,
som sig så beter, skall strax efter slutad gudstjänst, föras in
i sakristian och dömas till samma böter som för försummat
katekesförhör. Samma böter skola även de erlägga, som bo
nära kyrkan, men göra en förargelig vana därav, att de alltid
komma försent till gudstjänsten. Till uppsyningsmän häröver
tillsattes Olof och Petter i Norrberga.
Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild 335 / sid 657 |
1757 |
Anmäldes och överbevisades Eric i
Grimsmålen, att han 2 söndagar å rad under själva
gudstjänsten kört med flyttlass ifrån Skorpa till Grimsmålen.
Pastor ville remittera målet till domstol, men sockenmännen
anhöllo. att Eric i Grimsmålen skulle giva 3 daler till kyrkan
och 3 daler till de fattiga i böter.
Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild 336 / sid 659 |
1761 |
Undersöktes
om den otidighet som Jonas
Nilsson i Skrinhult gjorde sistlidna bönedagen i Kyrkan
och uppdagades att den ej skett på grund av fylleri utan av en
hastigt påkommen oförmodad svaghet.
(Jonas Nilsson hade "släppa sitt väder" i kyrkan, för
vilken osed han tilltalades)
Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild 339 / sid
665 |
1764 |
De rop, det skrikande och jämrande som
en del änkor brukar vid sina mäns, barns och anhörigas begravning
såväl på kyrkogården som i kyrkan, bör såsom oanständigt läggas
bort. Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild 341 /
sid 669 |
1771 |
Påmindes om unga drängen i
Hässlekullen, som inte vill lära sig läsa, och förelägges honom
ytterligare prövotid till Mikaeli. Om han inte 8 gånger före denna
dag gått till prästen och läst, skall han Mikaelidagen utan dröjsmål
för sådan vanartighet sitta i stocken.
Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild 353 / sid 693 |
1776 |
I det lediga rummet efter blinda pigan
Cajsa i fattigstugan, utsåg inspektor Brandt, på Hans Exellens
vägnar, drängen vansinnige Nils Andersson i Bostorp, dock med det
villkoret att han inte får bo i fattigstugan, utan skötas av sina
anhöriga i hemmet till hans död. (Han erhöll alltså endast de
naturaförmåner, som tillföll de intagna i fattigstugan.)
Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild 360 / sid
707 |
1781 |
Den 11 februari såldes den gamla
kyrkans tornspira på auktion efter avslutad gudstjänst och inropades
av Inspektor Södergren på Säby som gav det högsta budet, 5 daler och
12 öre kopparmynt per lispund. Själva järnet i spiran uppgick till
15 lispund och 17 marker vilket blir 85 daler kopparmynt. Kyrktuppen
och globen, som är av koppar, förvaras i sakristian för kyrkans eget
behov vid den tilltänkta nya tornbyggnaden. I globen förvarades 10
mynt som inlades i kyrkokassan. Det skrivna papperet som var
förvarat i en borrad träholk och låg i globen visade årtal när
tornspiran sattes upp och vilken kung som regerade m.m. var knappast
läsbart på grund av sitt dåliga skick, och skulle troligen ej kunna
läsas i framtiden. Kyrkoherden anhöll hos församlingen, att enligt
löfte, få en gravplats anvisad åt sig, sin kära hustru och tidigare
döda barn. Plats blev anvisad åt honom framför kordörren i kyrkan,
där han så snart han önskar får tillreda sitt lägerställe. Vist
(E) C:3 (1727-1760) Bild 366 / sid 719 |
1781 |
Den usla belägenhet, som trycker
Petters änka i Långenäs med sina 6 små barn och Petters änka
i Wässentorp med 4 små barn voro i församlingen föremål för
ömmaste medlidande, men sockenstämmans tillgångar var uttömda.
Deras önskan var därför, att säd måtte tilldelas de
behövande av sockenmagasinet, om Höga Herrskaperna i socknen
lämnade sitt bifall till detta. Pastor lovade, att ödmjukt
föredraga detta ärende hos dem. Vist (E)
C:3 (1727-1760) Bild 366 / sid 719 |
1782 |
Några barn voro i socknen, som
allmänt ansågos mycket vårdslösa med sin kristendom, och
beslöt församlingen att tillhålla deras föräldrar, att de
skulle låta barnen gå till prästerna för undervisning, såvida
de ej vilja se dem sittande i stocken.
Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild 367 / sid 721 |
1784 |
De fattigas antal uppräknades och
befanns inom Wist socken finnas 31 fattiga gamla personer samt 46
barn. Av dessa kan en del arbeta något och de andra så småningom
kunna vänjas vid arbete. Vist (E) C:3
(1727-1760) Bild 369 / sid 725 |
1792 |
Enligt sockenstämmoprotokollet av den
13 sistlidne Maj träffades nu överenskommelser med Ånar
Håkansson i Hagen, att han emot 10 riksdalers betalning av
kyrkans medel, skulle företaga och försvarligen fullborda den
i högsta grad nödvändiga tjärningen och rödfärgningen av
kyrkotornet, taket, bodarna etc. Nödvändiga dagsverken
beviljades honom av församlingen men hantlangare skulle han
själv anställa och betala. Vist (E) C:3
(1727-1760) Bild 380 / sid 747 |
1793 |
Comminister
Cnattingius omtalade, att 2 utfattiga gossar, voro av honom kända,
vars kristendomsundervisning blivit mycket försummad. Den ene var
avlidne soldaten Tengmarks son som bor i Wreta by och den andre en
tiggar-gosse i Skrinhult på Prostgårdens ägor. Comminister
Cnattingius föreslog, att medel skulle lämnas av Magasinsfonden
för att påkosta dessa gossar undervisning. Välborne Herr
Leutnanten Sandbergh föreslog då, att man skulle tala med
muraremästare Eklund på Sturefors gods, som ägde en synnerligen
och berömlig skicklighet i att lära barn läsa och efterhöra
vad han ville begära för sitt besvär. Herr Inspectoren Södergren
skulle taga reda på om några okunniga även funnos på Säby
gods så även de, på Magasinsfondens bekostnad, kunde få
undervisning i det som bidroge till deras eviga väl och vilken på
grund av bristande egna medel annars bleve uraktlåten.
Vist (E)
C:3 (1727-1760) Bild 381 / sid 749 |
1793 |
Orgeltramparen Nils Månsson i
Skrinhult anmälde till församlingens ömma omprövande huruvida
hans lön, såsom ganska liten i förhållande till allt besvär,
kunde bliva ökad. Denna begäran ansåg församlingens ledamöter
skälig och beviljade honom hädanefter 2 riksdaler om året av
kyrkan i lön, utom den redan beviljade kollekten.
Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild 384 / sid
755 |
1793 |
Meddelades
till församlingens behjärtade omtanke, änkan hustru Lisken i
Fattigstugan, som under flera år gått de ständige Fattighjonen
tillhanda, och dessutom under sin synnerliga vård haft fattiga
flickan Lena, som själv icke kan vårda sig, att änkan Lisken själv
får inskrivas och upptagas bland de ständige fattighjonen,
vilket enhälligt beviljades. (Fattigstugans medel var avsedda
endast för ett visst antal fattiga, som var där intagna. Stundom
beviljades dock flera fattiga att få husrum där, men erhöll
icke så kallad fattigdel i form av mat och kläder, utan fick
genom tiggeri söka sig utkomst för dagen. Till denna senare
kategori hade änkan Lisken före denna sockenstämma räknats.)
Vidare
meddelades de tryckande omständigheter, som gamla änkan Maria
Larsdotter i Skrinhult var stadd uti, dels som fattig, dels som
gammal, skröplig och svagsynt, samt således oförmögen, att
under svårare årstid genom tiggande inom församlingen kunna
uppehålla sitt liv. Beslöts därför, att hon, till dess rum
bliver för henne i fattigstugan, erhåller ett lispund mjöl i månaden,
i likhet med de övriga fattighjonen.
Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild 384 / sid 755 |
1793 |
Änkan
Sara i Bomtorpet vid Norrberga, som
förut äger fattigdel, får tills vidare intagas på
fattigstugan, då hon i den stugan hon bebor är nära att förgås
på grund av dess bristfällighet.
Anmälde
pastor till församlingens ledamöters ömmaste behjärtande prövning
den i protocollet för den 5 Maij 1793 nämnde fader- och moderlöse
soldaten Tengmarks son, Johannes, huru och på vad sätt, denne
till kristelig vård och uppfostran kunde bliva hjälpt, och ehuru
församlingens ledamöter för närvarande inte visste något
annat förslag, än genom Leutnanten Välborne Herr Ulrich
Sandbergh, som själv var närvarande, detta åtog sig efterfråga,
om denne Johannes kunde erhålla något arbete vid Åtvidabergs
Bruk. Sedan svar inkommit att arbete icke kunde beredas honom där
före nästa vår på grund av hans minderårighet, blev församlingen
ytterligare inkallad följande söndag för att diskutera detta ärende
och blev då murarmästaren vid Sturefors Petter Eklund anmodad,
att emot lön av en tunna säd och ett litet understöd ur
fattigkassan, taga vård om Johannes samt lära honom att läsa.
Torparen
Petter i torpet Gatan, som hittills för de fattigas räkning
gjort likkistor emot 24 skilling stycket, önskade och begärde, i
avseende till brädernas fördyring, en ökning av priset, vilket
beviljades honom till 32 skilling för varje likkista hädanefter,
Föreställdes
sockenmännen nödvändigheten av, att vid gravöppningar åt
fattighjon, någon viss person bleve antagen, som vid alla tillfällen
och utan avseende på årstid, åtoge dig detta, emot ett visst
arvode ur fattigkassan, vilket beviljades och blev nu torparen Nils
Månsson i Skrinhult föreslagen därtill. Själv närvarande
å sockenstämman åtog han sig detta emot en lön av 8 skilling för
varje gravöppning sommar som vinter.
Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild 385 / sid 757 |
1794 |
Den
av muraren vid Sturefors Petter Eklund, sedan sista sockenstämman
vårdade och till uppfostran ledde, fattige avlidne soldaten
Tengmarks son, emottogs nu av sockenmannen Anders Larsson i Gasorp
och lovade Herr Leutnant Sandbergh, Att Anders Larsson skulle i 4
år få ½ tunna säd årligen av Höga Herrskapet på Sturefors för
den fattige gossens vård och uppsikt.
Då kyrkväktarens omkringgående med
käppen i kyrkan för att väcka de sovande, var i flera
församlingar bortlagt, så beslöts att detta även här skulle
upphöra, dock kommer kyrkväktarens lön ej att minska på grund
av detta. Vist (E) C:3
(1727-1760) Bild 386 / sid 759
|
1796 |
Då en del av allmogen företagit
sig,att ringa i kyrkklockan efter sina döda i en hel timmas tid
och därutöver, beslöts att sådan ringning aldrig får sträcka
sig över ½ timmas tid, men väl kortare tid och kommer klockaren
att ha uppsikt över detta, och den som ej hörsammar hans
tillsägelse om ringningens upphörande, gör sig skyldig till 1
riksdalers böter till kyrkan. Ävenledes såsom liken böra vara
framme vid kyrkporten före sammanringningen.
Då sockenmännen
nästan enhälligt klaga över, att en del. i synnerhet torpare
och inhysehjon inte sätta sig i dem tilldelade bänkar i kyrkan
utan tränga sig in uti andras beslöts, att den, som detta gör,
böte 1 kanna vin eller sitter en söndag i stocken.
Bänkindelningen från år 1745 skall till rättelse uppläsas
för församlingen från predikstolen.
Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild 393 / sid
773
|
1804 |
Då
skomakaredrängen Jan Swensson i Kolsätter blivit botad från sin
fallandesjuka (epilepsi) av Petter Samuelsson i Stohagen
(denne
senare var så kallad ”häst-doktor”), men äger ej det minsta
att betala läkarlönen med, så beslöts, att denna uppgående
till 10 à 12 riksdaler riksgäld, skulle betalas ur
magasinsfonden. Vist (E) C:3 (1727-1760)
Bild 402 / sid 791
|
1807 |
Utnämnde Översten Högwälborne Herr
Baron Cederhielm på Säby Sätesgård, avskedade Livgrenadjären
(=soldaten) Jonas Norrbom, som under 30 år tjänat kronan, att
vara kyrkoväktare i avlidne Måns Larssons ställe.
(Måns Larsson B 33 hade en systerdotter, Stina, som år 1774
gifte sig med dåvarande livgrenadjären, sedermera kyrkoväktaren
Swen Norrbom. En av deras söner, Jonas, är identisk med den
Jonas Norrbom, som år 1807, blev utnämnd till kyrkoväktare).
Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild 406 / sid
799 |
1808 |
Löjtnanten Välborne Herr Ulrich
Sandbergh på Sturefors meddelade pastor att inhyses Daniel Persson
på Löten blivit ertappad med snatteri och otrohet. Beslöts att
Daniel skulle till blygsel över sitt brott och vanvett samt andra
till varning, beläggas med en söndags straff i stocken.
Vist (E) C:3 (1727-1760) Bild 406 / sid
799 |
1809 |
Tillkännagavs att Frimans gosse
Samuel, på 19:e året; varken kan något i sin kristendom, eller det
minsta bryr sig om denna. Då man är osäker vad man kan hoppas eller
frukta av en sådan diskuterades vilken utväg som skulle vara tjänlig
för honom. Beslöts att han 2 dagar i veckan skulle gå till
organisten Vissler och läsa samt ytterligare övas i sin kristendom
hos skolmästaren Salmoni. Om han utan laga förfall tredskas eller är
försumlig skall han som straff sitta i stocken. ( Samuel
Friman var son till socknens "avdragare". Detta yrke bestod i att bl
a flå döda hästar och var allmänt föraktat ) På anmälan för
orgeltramparen Daniel Persson i Nyhagen, beviljades honom en kollekt
Midfastosöndagen. Vist (E) C:3 (1727-1760)
Bild 407 / sid 801 |
Hela artikeln om
Sockenstämmans protokoll från Wist socken har tagits fram av Tore Omert
och har tidigare publicerats i ett kort utdrag i Wist Hembygdsförenings
Jubileumsskrift 1996.
Överfört till
datorhantering i februari 2003; Helge Fransson.
Språket från de
tidigaste åren har "moderniserats" en del för att bli läsbart.
Gulmärkta
noteringar tillagda i mars 2006.
Uppdaterad
2020-12-16 |
|