ÅTVIDABERG-BJÄRKA-SÄBY
JÄRNVÄG
Citerat ur boken
ÖSTRA CENTRALBANAN
med tillstånd av författarna Niklas Adell och P O Brännlund
Artikeln omfattar de
delar som faller inom Vist sockens gränser.
BYGGET
(sid
105)
Järnvägsbygget påbörjades
den 1 mars 1904 och stod under kontroll av ÖCJ. Kontrakt med
entrepenören Axel Rönström undertecknades den 30 april 1904 och
sträckan renstakades av löjtnant Carl A Lagergren. Rallarna stötte inte
på några större besvärligheter utom vid den stora skärningen vid
Åtvidaberg. Arbetet med den var så omfattande att färdigställandet
försenades. Banan skulle ha varit klar i september 1905, nu blev man klar
den 12 januari 1906. Byggnadskostnaden var 500.000 kronor. Väg och
Vattenbyggnadsstyrelsen besiktade banan den 14 augusti 1906.
Grus till bygget
togs vid Närstad grusgrop vid Mormorsgruvan samt från den mindre
grusgropen vid Markustorp.
STATIONER INOM VIST SOCKEN
( Från sid 215-216 )
MARKUSTORP
Avstånd till Bjärka-Säby
4,2 km
Avstånd till Åtvidaberg 14,4 km
Höjd över havet 118 m.
Föreståndare
1907-1911 Banvakt Oskar Sjöberg
1911-1938 Platsvakt Augusta Sjöberg
1938-1953 Platsvakt Agda Borg.
Det första året.
Då ÅBJ öppnades den 21 januari 1906 fanns här endast banvaktstugan med
nr 31. Den ligger på vänster sida.
Hållplatsstugan
Banvaktstugan tillbyggdes med vinkeldel på södra långsidan först år
1910. SJ renoverade stugan 1942 och elektricitet installerades 1947.
Stugan såldes 1961. Den bevarades både interiört och exteriört.
Expeditionsrum och väntsal fanns kvar ännu 1992. Då bytte stugan ägare
och järnvägsinredningen togs bort.
Bangården
Stickspåret på höger sida ändrades till rundspår 1920. Det revs 1962.
Trafiken
Hållplatsen öppnades den 15 januari 1907. År 1918 hade platsvakten
Augusta Sjöberg en månadslön på 12 kronor. Hållplatsen var 1926
underställd stationen i Bjärka-Säby. Den avbemannades den 1 april 1953,
godstrafiken upphörde den 27 maj 1962 och persontrafiken den 28 maj 1967.
Markustorps grusgrop
Markustorps grusgrop låg på vänster sida. Spåret dit var 95 meter
långt med växeln vid hållplatsstugan. Spåret revs 1934.
Posten.
Under den tid hållplatsen var bemannad fick ortsborna sin post i en
lösväska från Bjärka-Säby.
BANKETORP
Avstånd till
Bjärka-Säby 6.3 km
Avstånd till Åtvidaberg 12.3 km
Höjd över havet 123 m.
Föreståndare
1905-1906 Banmästare Gustav Bordin
1906-1911 Banvakt Knut Lind
1911-1917 Platsvakt Anna Lind
1917-1917 Platsvakt Anna Andersson
1917-1918 Platsvakt Hulda Pettersson
1919-1933 Platsvakt Naemi Lind
1933-1938 Platsvakt Viktoria Johansson
1945-1951 Platsvakt Julia Erlandsson.
Namnfrågan
Under byggnadstiden föreslogs hållplatsen få namnet Tolestorp.
Namnförslag som Tolestorp, Tolsjön och Tolen kom återigen upp 1927 på
grund av förväxlingsrisken med Bankeberg. Någon namnändring
genomfördes aldrig. SJ ändrade istället namnet Bankeberg till
Vikingstad.
Hållplatsstugan
Hållplatsstugan låg på vänster sida. Elektricitet installerades 1947.
Stugan revs 1977.
Trafiken
Hållplatsen bemannades redan från år 1905. Den var då förmodligen
underställd Bjärka-Säby station. Från trafikstarten till och med den
31 mars 1926 var hållplatsen underställd stationen i Mormorsgruvan,
därefter återigen stationen i Bjärka-Säby.
Platsvakten Hulda Pettersson hade 1918 en månadslön på 27 kronor.
Hållplatsen avbemannades den 1 januari 1952. Godstrafiken lades ned den
27 maj 1962 och persontrafiken den 28 maj 1967.
Posten
Poststationen öppnades den 21 januari 1906 och var förenad med
järnvägen. Underlaget var litet. Redan 1912 väcktes frågan om
indragning. I en skrivelse till postinspektören Adolf Malmgren i
Linköping daterad den 19 mars 1912 skrev föreståndaren Knut Lind att:
" det visserligen var ringa post vid stationen men att en indragning
skulle bli ganska svår och kännbar för de personer som hade sin post
vid Banketorps poststation". Först den 1 juli 1939 drogs
poststationen in. Ersättningen för arbetet med posten var år 1915 180
kronor per år och 1936 435 kronor. Uppbörden av försålda francotecken
uppgick 1915 till 107 kronor och 1935 till 237 kronor.
I boken finns även
gamla bilder från byggandet och hållplatserna.
Överfört till
datorhantering i oktober 2000.
Helge Fransson.
|