KYRKVÄKTARE
GUNNAR KLEIST KÅSERAR: SÅ VAR DET FÖRR
84-10-20 Denna återblick gör inte anspråk på att vara
upplysande och lärorik. Den är en enkel vardagsmänniskas självupplevelser,
funderingar och iakttagelser, lösryckta ur minnenas bok. Den står alltså i bjärt kontrast till all den
sakkunskap och även till viss del förljugenhet som dagligen väller fram
ur våra radio- och TV-apparater. Under en tid av 50 år har jag haft en
central tjänsteställning i Vist församling som gjort det möjligt att på
nära håll ha kunnat följa upp händelsernas utveckling. Det har varit
ett rikt liv, ständigt omgiven av människor klädda till gudstjänst, högtidsklädda
till vigsel, klädda i svart för jordfästning, arbetsklädda för kyrkogårdsbesök
och många, många andra kategorier människor. Det är en förmån jag
haft som varit till både glädje och nytta. Det
förvånade många att en yngling på 24 år kunde inordna sig i en tjänst
som växlar mellan sorg och glädje, mellan det känslomässiga och nödtvungna
praktiska bestyr. Men
hur skulle ett samhälle fungera om vi inte blivit utrustade med olika
anlag, begåvningar och intressen. Det är dessa egenskaper som driver oss
ut till de arbetsuppgifter för vilka vi bäst passar och där vår insats
i samhällsmaskineriet kan bli till gagn för befolkningen i sin helhet. Man
bör inte vara kritisk mot sig själv och andra för en blygsam höjd på
samhällsstegen. Den position man uppnått tror jag står i relation till
viljekraft och förutsättningar. I
ärlighetens namn bör sägas att många människor avlider utan att
efterlämna sorg och saknad. Det finner man tragiskt. Dagens åldringar
har haft ett hårt arbete i försörjningen av sig själva och familjen. Därutöver
har de gjort en samhällelig insats, var och en på sitt område, deras
liv och gärning har inte uppmärksammats på ett sätt de förtjänat. Många
har dock frivilligt valt en tillbakadragen jordisk tillvaro och av allt
att döma trivts med ensamheten och tristessen. Måhända detta är förklaringen
till en ringa uppmärksamhet vid deras bortgång. Jag
har talat med människor som varit mitt uppe i åldrandet och som samstämmigt
berättat hurusom tilltagande ålder och sjukdom förändrat deras
levnadsförhållanden. Åldermannens ev. sakkunskap inom ett visst område
efterfrågas inte längre av omvärlden, telefonen har slöat till i sin
uppgift att förmedla vad som sker omkring oss, skaran av vänner har
glesnat. Jag har en viss benägenhet att ofta se tillbaka i
tiden, att i tankarna återuppliva händelser i det förflutna, små
obetydliga händelser men som ändå ger besked om att så mycket i
tillvaron har blivit annorlunda. Att som ung arbetarpojke, blyg och
obelevad, plötsligt befinna sig i församlings- och föreningslivets
centrum kände jag som en stor upplevelse. Icke förty hade jag stor
respekt för överordnade, ett besvär som var länge ihållande. Att
framträda inför åhörare i kyrkan var inget man åtrådde, rörelserna
blev mekaniska i känslan av att ha allas blickar riktade mot sig. Häri
är marginalerna betydande, nutidens ungdom får redan i skolan lära sig
framträda och agera offentligt, detta som följd av en bättre språkutbildning.
Frispråkiga kamratgäng bidrar också till säkerhet i det personliga
uppträdandet. Personligen fick jag en bristfällig
skolundervisning. Vi var ett 40-tal elever utgörande fyra klasser som
samtidigt undervisades av en enda lärare. Den ekonomiska
situationen i många hem omöjliggjorde dessutom vidare skolutbildning. Dessbättre har jag haft för vana att göra så
gott jag kan. Vid de orden erinrar jag mig ett samtal med en friherrinna i
grannskapet. Jag besökte hennes hem för att bespruta fruktträd, det var
i början av 40-talet. Hon kom mig till mötes på gården med en överlägsen
attityd i det hon frågade: "är ni kunnnig i trädbesprutning?"
Jag gör så gott jag kan, var mitt svar. Om jag sätter mig ner för
att spela fiol och gör så gott jag kan är det någon säkerhet för att
det blir en vacker musik?" Nåväl, vårt samtal ebbade snabbt ut i vänskaplig
anda. Får jag förklara att besöket i fråga var föranlett av min uppgift som
trädskötare i Vist fruktodlareförening som bildades år 1934. En s.k.
utfyllnadstjänst. Vid dess 25-årsjubileum föredrog ordföranden en
historik över föreningens tillvaro, kryddad med erinringar från
verksamheten som trädskötare. Så hände det, att en medlem var så
orolig för framfarten med såg och sax, att han hela dagen stod i
svinhusfönstret och kontrollerade den eventuella skadegörelsen. Se, det
var kallt, och förresten trodde han väl inte, att han syntes där han
stod. Detta som ett exempel på en ganska vanlig misstro
ang. trädskötarnas kompetens. Verksamheten var då ny i församlingen.
Att
här söka beskriva den omfattande strukturförändring som skett under de
sista årtiondena är ingen lätt uppgift och kommer mig att fundera över
vilken tidsperiod man bör stanna inför. Livssynen och omdömesförmågan
har förändrats genom åren allt eftersom man åldrats och mognat till.
Varför då inte omspänna hela fältet? Från ett daglönartorp med två kor flyttade jag
med mina föräldrar till torpet Hesselkulla
under Stavsäter år 1926. Här ökade djurbeståndet till fyra kor och
ett par oxar. Det innebar ett stort kliv upp på den sociala stegen.
Hesselkulla var representativt för de övriga 6 torpen, alla var av samma
storleksordning och med oxar som dragare. Vid flertalet torp omdanades mjölken till ost, smör och gödkalvar medan
min far skickade den till dåvarande mejeriet i Bjärka-Säby mot en ersättning
av åtta öre per liter. Torparen hade antingen en son eller en anställd att utföra dagsverken vid
gården. Arrendeutgiften var tre dagar per vecka medan den anställde fick
tre dagars ersättning som lön. Själv var jag en kortare tid inkopplad i
nämnda system och erinrar mig en decemberlön ā 39:- kronor. De omnämnda oxarna inköptes i Vimmerby under hösten, de var då nyinkörda
och hade en storleksordning a elva kvarter. Under ett par år växte de
till och så var dags för en ny oxaffär som inbringade en behållning av
tre till fyrahundra kronor. Stora pengar på den tiden. Det var intressant att avlyssna torparnas samtal som uteslutande rörde sig
om oxaffärer. Gemensamt för samtliga var att inte säga ett ord i
positiv riktning om den andres oxförvärv. Hur han än handlade var
galet. Som ett skämtsamt inslag i minnena från Stavsäter brukar jag erinra mig
hur torparhustrun Frida Andersson sålde ägg till majoren Lennman. Frida
hade eftertraktade ägg beroende på att hönsen fick gå fria. Ja, så
fria att de stegade in på verandan. Var ingen hemma så lämnade de
meddelande om att de varit där. Detta föranledde Frida att avstänga
verandan med nät. När majoren nästa gång kom med sin äggkorg
konstaterade han med ett glatt leende:''Jasså, fru Andersson har stängt
mej ute i da" varpå Frida svarade: "Nää vars, men ja har
annre odjur ja inte vill ha in på trappa''. Man kan fråga sig: hur kan
minnet uppta och bevara så enkla spontana ordskiften? Inom jordbruken har radikala förändringar skett.
Avvecklingen av dessa har gått snabbare i Vist församling än på andra
orter. Orsaken torde vara att flertalet torp och smågårdar sorterat
under de tre stora godsen: Bjärka-Säby, Stavsäter och Sturefors. Mjölktransport
med tankbil infördes och var icke denna alldaglig. Brukare av smågårdar
hade inte råd att iordningställa mjölkrum med kyl utan föredrog att
upphöra med lantbruk och flytta till Linköping som många av dem också
gjorde. På den tiden var utkomstmöjligheterna större än i nuläget. Följaktligen
minskade befolkningsunderlaget i församlingen och var detta nära smärtgränsen
när nybebyggelsen kom till stånd och därmed räddade situationen. Många
kom underfund med att det gick bra att bo i Sturefors och ha sitt arbete förlagt
till Linköping dit avståndet är 12 km. Inkorporeringen
med Linköping i kommunalt hänseende år 1971 tror jag personligen var
lyckligt och nödvändigt för församlingens överlevnad. Att ondgöra
sig över den, som många gjorde, var att röja sin oförmåga att kunna
se framåt i tiden. Vi har ett samhälle i dag, som vi bör vara glada och
tacksamma över. I slutet av år 1985 var innevånarantalet 2 512. Sjuk- och åldringsvården var på trettio- och
fyrtiotalen inte den bästa. Ålderdomshemmet, som det förr benämndes,
uppfördes och invigdes år 1912, var ständigt överbelagt. Den ofta
underbemannade personalen gjorde dock sitt bästa av situationen. Innan distriktssköterskor tog säte i församlingen
var Annie Pettersson räddningen i alla krislägen. Hon var änka efter trädgårdsmästaren
i Sturefors, August Pettersson, som avled 1927. Annie var både barnmorska
(yrkeskunnig) och så långt hon kunde församlingens livmedikus. I
den lilla bruna väskan väl igenkänd av traktens folk inrymdes all
medicinsk kunskap och materiella hjälpmedel. Vid
dödsfall i hemmen var Annie Pettersson den hjälp man omgående sökte.
Jag skall berätta om ett fall som är representativt för den hjälpverksamhet
som på den tiden var rådande människor emellan när nöden så krävde.
Två makar bodde ensamma och avlägset i en liten stuga. En dag avled
hustrun helt hastigt. I avsaknad av telefon gick maken till närmaste
granne, som var lantbrukare, och berättade om vad som hänt. Denne var
inte sen att bistå den gamle. Med några enkla handgrepp avlägsnades sätena
i den gamla fjädervagnen och efter en stund var ett lantligt ekipage på
väg mot Linköping i ett angeläget ärende. När alla moment var verkställda
hade kvällningen brutit in. Då mötte jag dem vid kyrkmuren. Först satt
körkarlen, gränsle över kistans fotända och bakom honom den nyblivne
änkomannen, även han gränsle över den, klädd i kulört skjorta och röd
slips. Som
läsaren förstår har blivit mycket av gudstjänst och predikningar i min
uppgift som kyrkväktare genom åren men också stora högtidsstunder av
annat slag för vilka kyrkan har stått i centrum. Trots så många år i
tjänst har anmärkningsvärt få händelser av säreget slag inträffat.
Måhända detta beror på att jag alltid, till varje förrättning
infunnit mig i god tid. Man hinner då upptäcka och kanske undanröja opåräknade
malörer som kan störa arbetsschemat. Att alltid komma för sent är utmärkande
för vissa människor. Det är att beklaga om de dessutom är kyrkliga
befattningshavare. Genom
en central tjänsteställning har mitt liv blivit berikat och tillfört
mig intressanta kontakter och värdefulla minnesbilder att se tillbaka på
när ålderns höst inträder. Jag har hittills uppehållit mig vid relativt närliggande händelser bakåt
i tiden. Alltså en tidsrymd som förbleknar i jämförelse med vad jag hämtat
ur en uppsatsbok numera i en god väns ägo.
Jag citerar Mor Johanna, Sverker Kalles gumme "I store matsaln sto ja bru. Dä va den 17-de september 1854. Å dä va
så rolitt så. Prästera, å så mycke fölk de feck tag i, sånnadär va
där. Emellerti klute di på mej så mycke armbann å gullbestyr, å mysse
å stycke. Ja va så proper så. Ny svart klänning å unnekläder, bra
nog skaplie. Å dä va mitt! Å så snörliv mä plonchett (planschett),
å tyllkrage på klänninga, å långe bann i myssa, håret lite bränt
ner för stycket. Ja va så fet å röblommi som e dager. Vite hanske, nyköpte
hadde ja, å silverring som köste e riksdaler. Hennes nåd ho hadde inte så gött öm te ge, men ja feck bå lakan å
annet. Ho va en ängel, ho va gudakti, å aftertänksam å snäll. Vi
va fattie men hadde rent jämt. Men en feck klä sej så lagöm. Men se på
döm nu så flatner en. Vi vämje te va vi kunne te äte: lite vattenvällig
å brö. Å nu ä dä kaffe å ägg. Ja, en kan bli arg när en sert.
USCH."
Att allting förändrats är ett känt faktum. Man talar t.o.m. om gudstjänstens
förnyelse. Om detta innebär att man i skrivna formulär skall hänga med
i alla turer befaras att man förlorar en hel del av lyssnarintensiteten.
Jag fann en skrift i vilken gudstjänstbesökarna skulle agera, mer eller
mindre, på 17 olika ställen. Den var alltså inte speciellt vänlig mot
äldre människor med kanske nedsatt synförmåga och intellekt. Då är
de ändå den pålitligaste gruppen som kyrkbesökare betraktad. Måhända
har de svårt att se det positiva i nämnda förnyelseprocess. Erkänner
oförbehållsamt att jag är konservativ och gärna håller fast vid det
gamla. Kanske, trots allt, är vi på rätt väg. Framtiden torde lämna
ett klart och konkret besked? Den politiska verksamheten i vår församling har
bedrivits med måttfullhet och
gott omdöme. Som varande pensionär har man krigsåren i början av
40-talet och dess militära aktivitet i outplånligt minne. En
samlingsregering tillsattes som svarade för vårt lands väl och ve och
dess enighet i utrikespolitiska frågor var påtaglig. Per Albin Hansson
som landets statsminister ingav trygghetskänsla hos vårt folk enär hans
klokskap var väl dokumenterad. "Vi klarade krisen" är ord som
aldrig haft djupare innebörd. Per Albin Hansson avled hösten 1946. Jag förfogar över en söndrad dagstidning daterad
måndagen den 14 okt. 1946. I den finner man två sidor om Per Albin
Hanssons jordfästning i vilken 37 nationer deltog och ett sorgetåg bestående
av 50.000 medborgare. Får jag som avslutning citera några rader ur
officiantens tal som i sin helhet omfattar två spalter, och som är det
finaste begravningstal jag någonsin tagit del av. Klockor
har ringt genom ditt rika liv, dånande stormklockor i unga dar, trägna
dagsverksklockor i vardagsmödans långa år ------- nu tonar
sabbatsklockornas sång om vila och ro i den svenska jord, som du har älskat.
Nu har din farkost stött ut från de levandes strand. Ett helt folk önskar
dig Guds välsignelse på din färd mot okända stränder! Där
ute, bortom kyrkogården, dit vi snart styra våra steg, stå träden som
brinnande facklor i gult och rött i oktobers glasklara rymd, som ett rop
om alltings förgängelse ------- ett
varsel om kommande vita fällar, som sveps över död natur. |