Josef Samuel Göransson

 

Yrke: Skulptör, målare
Född: 18921113
Död: 19811015

 


Klickbar bild

 

Östgöta Correspondenten 700403

 

Träskulptören på Kvarntorpet
Den 3 april 1920, - alltså på dagen för 50 år sedan - blommade blåsipporna överdådigt i Bjärka-Säby, fåglarna sjöng och livet log. Som en målad duk med färgens friskhet bevarad framträder minnet hos 78-årige Samuel Göransson på Kvarntorpet i Bjärka-Säby, ty det var den dagen han gifte sig med sin goda hustru Maja. Han var en ung målargesäll, som fortsatte i sin faders hantverk på godset. I dag är han pensionerad målarmästare, en högrest, spänstig gosse i polotröja och med ädel profil. I snövallen vid förstutrappan står skidorna vårdslöst nedstuckna och klara för en tur. Naturligtvis gjorde han i år liksom förr en sportslig insats på Skidans dag.
Samuel Göransson är konstnär av födsel och ohejdad vana, främst då en träskulptör, med förkärlek för altarskåp - han var representerad med ett sådant på Östgöta konstförenings vårsalong för tre år sedan. Här på Kvarntorp, idylliskt beläget på ett näs vid Stångån, har familjen bott i 46 år och huset är ett levande vittnesbörd om ägarens skapande fantasi, hans pietet och kärlek till de vackra tingen. Ovanför den väggfasta hörnsoffan står två skulpturer av östgötakonstnären Anders Wissler, född 1869 och kanske mest känd som skapare av den väldiga fontänen Tors fiske på nuvarande Mariatorget i Stockholm. Wissler var kusin till Samuel Göranssons mor. På gamla porträtt i Kvarntorp kan jag följa denna östgötasläkt tillbaka i tiden: Ingevald Jonsson, född 1712 och sedermera antog familjenamnet Wissler, var klockare i Vist utanför Linköping; hans son Magnus född 1762 var också klockare i Vist, liksom dennes son Anders, född 1789.
Att jag nämner denna släktförankring i Vists församling har sitt speciella intresse, ty det skulle bli Samuel Göranssons son Per - känd konstnär med verksamhet förlagd i Oslo, dels i Bjärka-Säby - som för några år sedan fick utföra den stora takmålningen i Vist kyrka, där han för övrigt biträddes av sin far. I samband med dekorationsarbetet skänkte Samuel en rikt skulpterad sparbössa till kyrkan - dessutom påbörjade han 1965 sitt största arbete: ett altarskåp i polykrom träskulptur, 100x200 cm stort. Det blev färdigt i år och hänger sedan påsken på prov i kyrkan. Centralmotivet är Kristus inför Pilatus. På nuvarande stadium skall jag inte ingå på närmare bedömning av konstverket.
Det är emellertid många altarskåp som hunnit skulptera, måla och förgylla under årens gång. Hemma i Kvarntorp stannar jag inför tre av dem: Syndafallet, Julevangeliet och Korsfästelsen. De är utförda i en mustig, primitiv stil och förmedlar konstnärens renhjärtade upplevelse av de bibliska texterna.

Och Samuel Göransson berättar att han vid sidan om sitt ordinarie arbete snidat i trä nästan hela sitt liv. Och ingen behöver tvivla på detta. Där är en mycket tidig relief föreställande slaget vid Stångebro och dominerad av Karl IX till häst; och där en fantasifullt skulpterad brudkista från 1931, kallad Hymn till hantverket. Och alltjämt fortsätter han med oförminskad kraft i sin verkstad, som är inhyst i Bjärka-Säby gamla elkraftverk, som nedlades 1920 och vilket han har strax bakom knuten.
Men i dag är det som sagt guldbröllop i Kvarntorp. I övre hallens tak vandrar Adam och Eva i Lustgården, skildrade av Samuels pensel i kärlekens vårtid, och fru Maja lyfter ned gitarren från väggen och spelar som när det en gång begav sig. Tehå

samuel-goransson-700403.jpg (136113 byte) samuel-maja-goransson-700403.jpg (90405 byte)

 

Östgöta Correspondenten 771115

Samuel Göransson 85 år på söndag
lägger sista handen vid monumentalverk



S Göransson, målarmästare, står det i telefonkatalogen. Bakom denna anspråkslösa uppgift döljer sig en dynamisk personlighet och en stor konstnär. Att han fyller 85 på söndag syns ingalunda på den ungdomliga gestalten, han rör sig obehindrat i naturen, där han ofta strövar och söker inspiration. Hans kraftfulla ansikte är nästan helt fritt från rynkor och hans intellekt är klart som en fjällbäck.
Samuel Göransson har just lagt sista handen på sitt hittills största konstverk, det som betytt mest för honom och som han räknar som sitt förnämsta arbete hittills. En tre meter lång och en meter hög altartavla för Berga kyrka i Linköping. Den består av fem sektioner med ett centralmotiv med Jesus omgiven av fyra vitklädda gestalter under devisen Kom till mig Ni alla som arbetar och är betungade. På de åtta omgivande bilderna får man följa Jesus från bergspredikan i olika episoder till uppståndelsen och himmelsfärden. Den är utförd i polykrom trärelief och är hans tredje altartavla.
De andra finns i Vists kyrka och i S:t Hans kyrka i Linköping. Dessutom har han gjort ett altarskåp till församlingshemmet i Vist. I Vists kyrka har han för övrigt varit sonen Per behjälplig med målningarna i taket och i den kyrkan finns även en sparbössa av hans hand, vackert dekorerad med de fyra evangelisterna.
Han började i sin fars lära som yrkesmålare vid nio års ålder och var sedan yrket trogen under hela sitt liv. Men han här varit intresserad av träsnideri sen barndomen och han har alltid en brädbit liggande ifall en ide skulle dyka upp. Och det gör det allt som oftast att döma av de många trätavlorna som finns i ateljén.
Han är mycket blygsam och ödmjuk inför sin konst och det är väl anledningen till att han debuterade vid en utställning så sent som för tolv år sedan, på Östgöta konstförenings vårsalong. Det var mer av en tillfällighet att så skedde, en av sönerna hade fått en tavla, Syndafallet, i födelsedagpresent men han förmådde sin far att i stället sända den till vårsalongen, där den blev antagen. Han har sedan deltagit i ett flertal utställningar i Östergötland men även i Stockholm på Galleri Heland.

LARS GUTH