|
Josef
Samuel Göransson
Yrke: Skulptör,
målare
Född: 18921113
Död: 19811015
Klickbar bild
Östgöta
Correspondenten 700403
Träskulptören
på Kvarntorpet
Den 3 april 1920, - alltså på dagen för 50 år sedan - blommade
blåsipporna överdådigt i Bjärka-Säby, fåglarna sjöng och livet log.
Som en målad duk med färgens friskhet bevarad framträder minnet hos
78-årige Samuel Göransson på Kvarntorpet i Bjärka-Säby, ty det var
den dagen han gifte sig med sin goda hustru Maja. Han var en ung
målargesäll, som fortsatte i sin faders hantverk på godset. I dag är
han pensionerad målarmästare, en högrest, spänstig gosse i polotröja
och med ädel profil. I snövallen vid förstutrappan står skidorna
vårdslöst nedstuckna och klara för en tur. Naturligtvis gjorde han i
år liksom förr en sportslig insats på Skidans dag.
Samuel Göransson är konstnär av födsel och ohejdad vana, främst då
en träskulptör, med förkärlek för altarskåp - han var representerad
med ett sådant på Östgöta konstförenings vårsalong för tre år
sedan. Här på Kvarntorp, idylliskt beläget på ett näs vid Stångån,
har familjen bott i 46 år och huset är ett levande vittnesbörd om
ägarens skapande fantasi, hans pietet och kärlek till de vackra tingen.
Ovanför den väggfasta hörnsoffan står två skulpturer av
östgötakonstnären Anders Wissler, född 1869 och kanske mest känd som
skapare av den väldiga fontänen Tors fiske på nuvarande Mariatorget i
Stockholm. Wissler var kusin till Samuel Göranssons mor. På gamla
porträtt i Kvarntorp kan jag följa denna östgötasläkt tillbaka i
tiden: Ingevald Jonsson, född 1712 och sedermera antog familjenamnet
Wissler, var klockare i Vist utanför Linköping; hans son Magnus född
1762 var också klockare i Vist, liksom dennes son Anders, född 1789.
Att jag nämner denna släktförankring i Vists församling har sitt
speciella intresse, ty det skulle bli Samuel Göranssons son Per - känd
konstnär med verksamhet förlagd i Oslo, dels i Bjärka-Säby - som för
några år sedan fick utföra den stora takmålningen i Vist kyrka, där
han för övrigt biträddes av sin far. I samband med dekorationsarbetet
skänkte Samuel en rikt skulpterad sparbössa till kyrkan - dessutom
påbörjade han 1965 sitt största arbete: ett altarskåp i polykrom
träskulptur, 100x200 cm stort. Det blev färdigt i år och hänger sedan
påsken på prov i kyrkan. Centralmotivet är Kristus inför Pilatus. På
nuvarande stadium skall jag inte ingå på närmare bedömning av
konstverket.
Det är emellertid många altarskåp som hunnit skulptera, måla och
förgylla under årens gång. Hemma i Kvarntorp stannar jag inför tre av
dem: Syndafallet, Julevangeliet och Korsfästelsen. De är utförda i en
mustig, primitiv stil och förmedlar konstnärens renhjärtade upplevelse
av de bibliska texterna.
Och Samuel Göransson berättar att han vid sidan om sitt ordinarie
arbete snidat i trä nästan hela sitt liv. Och ingen behöver tvivla på
detta. Där är en mycket tidig relief föreställande slaget vid
Stångebro och dominerad av Karl IX till häst; och där en fantasifullt
skulpterad brudkista från 1931, kallad Hymn till hantverket. Och
alltjämt fortsätter han med oförminskad kraft i sin verkstad, som är
inhyst i Bjärka-Säby gamla elkraftverk, som nedlades 1920 och vilket han
har strax bakom knuten.
Men i dag är det som sagt guldbröllop i Kvarntorp. I övre hallens tak
vandrar Adam och Eva i Lustgården, skildrade av Samuels pensel i
kärlekens vårtid, och fru Maja lyfter ned gitarren från väggen och
spelar som när det en gång begav sig. Tehå
Östgöta Correspondenten 771115
Samuel Göransson 85 år på söndag
lägger sista handen vid monumentalverk
S Göransson, målarmästare, står det i telefonkatalogen. Bakom denna
anspråkslösa uppgift döljer sig en dynamisk personlighet och en stor
konstnär. Att han fyller 85 på söndag syns ingalunda på den ungdomliga
gestalten, han rör sig obehindrat i naturen, där han ofta strövar och
söker inspiration. Hans kraftfulla ansikte är nästan helt fritt från
rynkor och hans intellekt är klart som en fjällbäck.
Samuel Göransson har just lagt sista handen på sitt hittills största
konstverk, det som betytt mest för honom och som han räknar som sitt
förnämsta arbete hittills. En tre meter lång och en meter hög
altartavla för Berga kyrka i Linköping. Den består av fem sektioner med
ett centralmotiv med Jesus omgiven av fyra vitklädda gestalter under
devisen Kom till mig Ni alla som arbetar och är betungade. På de åtta
omgivande bilderna får man följa Jesus från bergspredikan i olika
episoder till uppståndelsen och himmelsfärden. Den är utförd i
polykrom trärelief och är hans tredje altartavla.
De andra finns i Vists kyrka och i S:t Hans kyrka i Linköping. Dessutom
har han gjort ett altarskåp till församlingshemmet i Vist. I Vists kyrka
har han för övrigt varit sonen Per behjälplig med målningarna i taket
och i den kyrkan finns även en sparbössa av hans hand, vackert dekorerad
med de fyra evangelisterna.
Han började i sin fars lära som yrkesmålare vid nio års ålder och var
sedan yrket trogen under hela sitt liv. Men han här varit intresserad av
träsnideri sen barndomen och han har alltid en brädbit liggande ifall en
ide skulle dyka upp. Och det gör det allt som oftast att döma av de
många trätavlorna som finns i ateljén.
Han är mycket blygsam och ödmjuk inför sin konst och det är väl
anledningen till att han debuterade vid en utställning så sent som för
tolv år sedan, på Östgöta konstförenings vårsalong. Det var mer av
en tillfällighet att så skedde, en av sönerna hade fått en tavla,
Syndafallet, i födelsedagpresent men han förmådde sin far att i
stället sända den till vårsalongen, där den blev antagen. Han har
sedan deltagit i ett flertal utställningar i Östergötland men även i
Stockholm på Galleri Heland.
LARS GUTH
|
|