Markustorpspärmen kapitel 8

Järnvägen

Sedan järnvägsbyggandet i landet börjat under 1800-talets senare hälft, hade också bönderna i Östergötland kommit underfund med att det nu gick för långsamt med häst och vagn. Det skulle kunna bli en anslutning till statsbanelinjen Linköping-Hultsfred, vilken skulle kunna byggas till rimlig kostnad, om bönderna efter sträckan ville upplåta sina marker.

Förmodligen var det ägarna till Adelsnäs och Bjärka-Säby som var de pådrivande krafterna och i början av 1900-talet kom också ett järnvägsbygge i gång. Det lockade rallare från när och fjärran. En schaktmästare som tidigare kämpat med Inlandsbanan i Orsa Finnmark dök upp och ledde grovjobbet. Han hette Johan Alfred Ericsson och blev min mammas öde! De gifte sig i juni 1904, och då var järnvägen klar, och en befattning som banmästare vid TGOJ (Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar) började med Oxelösund som bostadsort. Där blev man kvar till 1912, då Eskilstuna behövde rustas upp.

Markustorp blev stationsanhalt först 1907. Tidigare räknades Banketorp som station, men Markustorp hade vid den här tiden större befolkning – ett 30-tal personer – och mer post och flera godstransporter än lilla Banketorp.

Elektrifieringen

Det var fotogen i lampor och lyktor och stearinljus samt under kriget även karbid och i någon mån ficklampor som spred ljus i boningshus och ladugårdar ända till 1947 då elektrifieringen gjorde sitt intåg till ett pris av 6.160 kr.

Bilen

Den första bilen, som uppenbarade sig i Markustorp, var en T-Ford och året var 1923. Det var Sigfrid Nilsson i Tolemålen, som var ägare till denna fantastiska sak! Sigfrid var född 1880, och när han var 20 år, tog han Gud i hågen och lämnade gamla Sverige för Amerika, och det var på Juldagen 1900.

Han stannade borta i dryga 10 år och då hade han lyckats slippa militärtjänsten i Sverige. I Amerika arbetade han vid järnvägsbyggen. Tydligen med gott ekonomiskt resultat.

T-Forden var då en sensation och jag minns hur Sigfrid, brodern Karl i Kringstorp samt Valfrid Nilsson i granngården åkte i väg till Ulrika marknad med var sin öl i handen! Då var det fest!

Något senare kom även Morbror Carl Wirén till byn med en bil, som man startade med en vev. Den fick man vara försiktig med, så att den inte träffade armen. Bilen var en ”Cheva”, d.v.s. en Chevrolet!!

Här har Mariannes minne svikit henne.
Bilen E1326 infördes i fordonsregistret 1920-08-26, ägare grosshandlare C.A. Wirén i Skänninge. Ny ägare
1921-03-10, Slakteribolaget Oskar Johansson i Norrköping.
Övriga uppgifter: Fabrikat: AB. Thulinverken. Typ: personbil. Vikt: 850 kg. Drivkraft: bensin.
Effekt: 20 HK. Cylindertal: 4 st. Motordimensioner: diameter: 64 mm. slaglängd 110 mm. Avsedd för 4
personer.
E1326, en Thulin typ A var tillverkad av Thulins flygplansfabrik i Landskrona. Modellen tillverkades mellan
1920 och 1925, endast 300-350 exemplar byggdes. 1920 var priset 10 000 kr, ca tre gånger priset för en T-Ford.
Bilden är rimligen tagen på hösten 1920. Detta kan ha varit den första bilen på besök i Markustorp. Morbror Carl
Wiréns Chevrolet var nog av något senare datum.
/ HH

LIV OCH LEVERNE
TIDNINGAR

Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg hur det var med tidningar men vi måste nog ha haft Östgöra Correspondenten. Den grundades 1838 och var från hörjan liberal men från 1884 konservativ. Den kom 6 dagar i veckan. Men jag vill minnas, att jag också såg en tidskrift som hette Svenska Journalen och den var inbunden i en grön pärm som en bok.

BÖCKER

Någon underhållningslitteratur förekom inte, utan det som fanns var religiösa skrifter. Enligt en bouppteckning från den 1.7 1818 fanns det följande skrifter:

1 Svensk bibel
1 Postilla (Post illa verba textur = Efter dessa textens ord).
1 Epistelbok
1 Katekes
1 Liten bönbok
Psalmböcker

1 Almanacka.

Viktigt för de flesta var väl de gamla almanackorna, som ju är lite svårlästa med sin gamla språkstil. Den äldsta almanackan som jag hittat bland de gamla pappren är från år 1843 och priset var då 14 öre!

Det enda skönlitterära som fanns var Fänrik Ståls sägner av Johan Ludvig Runeberg. Det var en bok i rött band med guldbokstäver.

MAT OCH DRYCK

Efter vad jag kan förstå var det en religiös anda som rådde i Markustorpstrakten och man hörde aldrig falas om några större utsvävningar. Både vanliga präster och s.k. predikanter från Nordöstringarna kom då och då på besök. Vid sådana tillfällen serverades bl.a. både prästost och predikantkōrv.

Man använde sig av det som gården kunde producera såsom nötkött, griskött, höns, ägg och fisk, men sill och saltströmming köptes. Lingon, blåbär och nypon plockades och äpplen skars i bitar och torkades för att användas till fruktsoppor under vintern. Råg, vete, havre och korn odlades liksom kålrötter, potatis, ärtor och bönor samt kål.

För djuren odlades också rovor, som förvarades i stukor över vintern. Rovorna lades i en sträng som täcktes med 40 cm halm och ett tunt jordlager med en ventilationsöppning uppe på toppen.

Vid festligare tillfällen serverades också ostkaka med körsbärssylt och vispgrädde. Om någon ko hade kalvat kunde man också få kalvdans gjord på råmjölken tillsatt med ägg, socker och mandel. Det var mycket gott!

Mormor Carolina Wirén hade ett hushåll på cirka 10 personer (2 drängar, 2 pigor, 4 barn och 2 vuxna samt en eller annan torpare). Så det är klart, att det gick åt mat.

Vad drycker beträffar så var det bara en gång som jag hörde om något så starkt som brännvin och det var när laga skiftet ägde rum i början på 1900-talet. Då ville Per Daniel Sundström bjuda lantmätarna på brännvin för att han skulle få så bra jordbruksmark som möjligt. Det hade morbror Oscar Wirén väldigt roligt åt och den episoden återkom han ofta till.

Däremot kunde man under senare år få höra talas om ”Lilla Turkiet” och därmed avsågs då trakterna bortåt Olofsmålen, för där kunde det ibland gå livligare till.

PRÄSTGÅRDAR, SLOTT OCH HERRGÅRDAR

Det var många gånger så, att det var i prästhemmen som kulturen vårdades och det gällde väl också ibland slott och herrgårdar. Där kunde man också få lära sig goda seder och bruk samt finare matlagning och trädgårdsskötsel.

Moster Anna Wirén t.ex. skickades till Wist prästgård för att lära sig litet finare hushåll, men mamma Maria Wirén lyckades slippa prästgårdsutbildningen och sändes på konstutbildning i Linköping och kunde sedan utveckla sig till en rätt god konstnärinna, trots att hon fick en stor familj.

BAKNING

I vardagslag bakades vanligen rågbröd och man bakade 90 kakor var 14:de dag. Vid högtidligare tillfällen kom väl också vetebröd på bordet och en och annan kaka.

Bland kakor förekom mandelformar, smörkringlor och maränger samt någon gång struvor och klenätter.

När man bakat färdigt fick någon gå med bröd till Sjöändan och Sjöberget,
YSTNING

Bland mycket annat som skulle produceras i självhushållet var ost. Den hemystade osten hade en speciell smak. Osten gjordes av söt mjölk d.v.s. oskummad eller ej separerad mjölk, som man värmde till en viss temperatur och tillsatte löpe. När ostmassan tjocknat och vasslan tagits bort, lades ostmassan på en duk i en ostkorg, där den fick ligga tills konsistensen blivit stadig. Därefter måste osten vändas varje dag. Ibland kunde den tvättas med brännvin och om sprickor hade uppstått smorde man dem med smör.

Av vasslan kan man göra mesost men det var inte vanligt i Markustorp.

Hemosten är en delikatess och idag är det sällan man får tag i den, men det kan hända på riktiga landet ibland på julmarknader och dylikt. Anne-Marie och jag åkte till en gammal, liten gård vid Norrby i Grebo och köpte hemost hos ett gammalt syskonpar, som fortfarande kunde konsten att göra små fina ostar till jul och andra högtider. I ostaffärer finns Wrigstadsosten som påminner något litet om hemosten.

Det finns flera gårdar i Norrby och i en av dem levde en gång Johanna Wirén och hennes skomakare Alexander Ekstrand, när de flyttade till Grebo 1853 från Fagerhult.

Tyvärr dog Johanna i nervfeber redan den 18 januari 1854 och dottern Mathilda Charlotta flyttade då till Markustorp, där hon bodde kvar åren 1856-1863.

Mathilda Charlotta gifter sig 27/11 1866 med kodrängen August Wilhelm Andersson Kungsvikstorp i Värna och får 4 barn bl.a. Augusta Mathilda, som adopteras av Karolina Mathilda Wirén och Carl Johan Eklund i Markustorp på Änkesätet. (Jaenssonsgården).
ÖLFRAMSTÄLLNING

Efterson bönderna förr odlade humle kunde de själva framställa sitt öl och för detta behövdes säd, främst korn, som blev till malt som sedan blandades med vatten, humle och jäst. Ölet framställdes i brygghus där även brännvin gjordes. Dessa brygghus användes också för tvätt och bakning.

Såväl vikingarna som Gustaf Vasa lär ha njutit av att svinga en sejdel med öl, så seden är gammal!
MUSTERIET

I Brinken där Karl Sjöberg bodde drev han under några år ett musteri. Folk kom från när och fjärran och lämnade sina äpplen för mustning. Han hade också ett par personer anställda. Det måste ha varit på 1960-talet.
GLÖGG

Något så starkt som glögg ingick inte i den religiösa rotens leverne, men drycken förekommer i en svensk kokbok från 1828. Den blev dock inte allmän i Sverige förrän i början av 1900-talet.

VÄVNING

förekom mycket i Wirénfamiljen och det hörde till utbildningen. Det vävdes dukar, gardiner, löpare och trasmattor samt dräll och linnehanddukar. När det gäller mattor så var det viktigt, att stadkanterna var jämna och fina. Det förekom stickning, virkning och knyppling också.

TVÄTT OCH BYKNING skedde i regel höst och vår och i Markustorp drog man då i väg till sjön Juten, när det gällde stora tvättar. Annars fanns ju brygghuset hemma på gården och det var sammanbyggt med drängkammaren. Den lilla byggnaden låg alldeles norr om den nuvarande arrendatorsbostaden.

HÄLSOBRUNNAR

Mormor Carolina Wirén, som väl hade mycket att sköta med sitt stora hushåll och gårdens skötsel, för morfar var ju ofta borta på sina uppdrag som nämndeman och häradsdomare, behövde ibland koppla av och man hörde berättas, att hon då åkte till Medevi eller Söderköping för att dricka brunn.

Hon hade då trotjänarinnan Johanna med sig, som skötte hennes hushåll och lägenhet. Jag hörde ibland sägas, att mormor hade ”klen mage”, vad nu det kunde vara. Mormor såg rätt kry ut, hade en rosig hy och inte en enda rynka, som jag kan minnas

Långt senare drabbades hon av en hjärnblödning och fick då svårt att gå och kunde inte själv vända sig i sängen utan måste ständigt ha hjälp.

ÅDERLÅTNING

Att slå åder var en metod, som förr användes som behandlingsmetod vid många sjukdomar och man använde då koppsnäppare och koppglas eller blodiglar. Morfar, Anders Wilhelm Wirén, hade sådana instrument och anlitades ibland, men jag vet ingenting om resultatet!
HUSFÖRHÖR

Det var ett slags undersökning av folks kännedom om kristendomens huvudstycken, som prästen årligen rotevis skulle hålla i socknarna. Det tycks ha börjat under 1600-talet. Genom folkundervisningen förlorade det sedan sin betydelse. Husförhörslängderna har ju ersatts av mantalsskrivningar. Tvånget att delta i husförhören upphörde 1888.

När sista husförhöret skulle hållas i Markustorp, var mormor Carolina och moster Anna för gamla för att orka med det och då hölls husförhöret i Dalshult hos morbror Oscar och moster Gunhild. Kyrkoherden deltog och läste något litet stycke och det sjöngs någon psalm också, men inget förhör förekom. Det bjöds på god mat och kaffe och det fanns extra personal i vita förkläden inhyrd. Det var första gången jag åt laxsmörgås! Husförhöret i Dalshult måste ha hållits omkring 1922-1923.

NORDÖSTRINGARNA

var en grupp av Svenska Missionsförbundet, som hade uppstått i en del av Östergötland och spridit sig framför allt från gården Stensnäs i Ukna socken, där det andliga livet odlades. I spetsen stod Adolphe Stackelberg och Honorine Adelswärd. De var kusiner, som redan i 20-årsåldern funnit varandra. Han hade en kristen livssyn och var fattig, men Honorine fick av sin far baron Jan Carl Adelswärd egendomen Stensnäs i bröllopsgåva i augusti 1847. I den här trakten utvecklades denna kristna rörelse, där värden själv ställde upp som förkunnare, men där också vanliga präster och biskopar från närdistrikten deltog. Det påstods, att dessa missionsmöten kunde samla lika mycket folk som Skänninge marknad.

Rörelsen hade också egna predikanter, som reste omkring och bildade småförsamlingar och i Wist t.ex. förekom dessa möten ända till i slutet av 1990-talet. Samtidigt besökte man svenska kyrkans vanliga gudstjänster och deltog i dess verksamhet.
TRÖSKNING

Innan tröskverken och skördetröskorna kom, tröskade man med slagor. Slagorna var gjorda av trä och bestod av en kort del, ”slängen”, och ett rörligt ”skaft”. De var förenade med en rem av läder, ålskinn eller hampa. För att skona halmen använder man slagor och slår tills axen är tömda. Halmen användes till taktäckning.

Än lever gamla seder. I dagarna blir ett tunnland råg färdigtröskat vid gården Dalshult i Wist socken. Medlemmar i Wist Hembygdsförening har arbetat med slagtröskning hela vintern. Två timmar varje lördag har de träffats på logen vid Dalshult. Tillsammans har ett 50-tal personer arbetat med rågen.

Det är inte bara för att bevara gamla seder och bruk som man mejat med gammal bindare, satt upp rökar, låtit dem torka på logen och tröskat med en teknik känd sedan 2000 år, utan också för att få halm att lägga på taken vid Fornhemmet. Att slagtröska är enda sättet att hålla halmen hel enligt Ingmar Carlsson, ordförande i Hembygdsföreningen. Till sommaren är det dags att ge sig i kast med taken på en loge och en ladugård

Jag var med i Dalshult och Erik Nilsson från Tolemålen lärde mig hur slagningen går till, och den fordrar rätt mycket arbete. Detta var den 25.3 1987.

AUKTIONER.

Marknader och auktioner har väl alltid lockat folk dels för att köpa saker och ting till fördelaktiga priser, dels för att träffa andra människor och få nyheter. Annars kanske man bara stötte ihop på kyrkbacken eller på begravningar. Sommartid är ju bondauktioner populära turistnöjen än idag och kanske mer spännande än dagens loppmarknader.

Om man råkar hitta något gammalt auktionsprotokoll kan man få upplysningar av många slag t.ex. om vem som köpte vad och vad som betalades samt om var köparen bodde. Utroparen eller auktionisten var ju ofta en person, som kunde underhålla sin publik genom sin slagfärdighet och sina dråpliga kommentarer.

Morfars farfar, Nils Christofersson, lär ha varit auktionist, trots att han varken kunde läsa eller skriva, men han var den ende som hade klarat sig ekonomiskt på Kringstorp sägs det.

Från en auktion i Fagerhult 1923 minns jag, att det också såldes gamla mediciner och glasögon. Bland medicinerna fanns något som hette Regabalsam och liniment att smörja sig med. Allt stod uppställt på en gammal klaffbyrå och allt gick åt som smör i solsken. Honung, ingefära och terpentin kunde man väl också hitta i gamla husförråd förr.

Av protokollen kan man se, att Gustaf i Tolemålen ropat in en bagge och att Salomons piga kommit över ett förkläde för 25 öre. Dessutom hade Frasse i Mörketorp köpt en sidenschal efter sin mor, Maria Christina och att Per i Fattighuset ropat in ett par stövlar jämte ullstrumpor, medan Jonas i Mosshult drog i väg med en högaffel.

(Tidningsurklipp)

MARIANNE WIRÉN: Det är så ofattbart.

— Det är på något sätt så ofattbart och så främmande att det nu är fred då man dag efter dag i nära sex års tid endast hört talas om krigets ohyggligheter, säger Marianne Wirén. — Naturligtvis reagerade inte vi svenskar inför meddelandet om fred så starkt som våra grannar, som levat mitt i själva kriget, men jag är ofantligt tacksam att jag sluppit se mina avhållna idrottskamrater lemlästade eller förstörda. Nu börjar man också hoppas att allt skall bli normalt igen, kanske inte genast, men dock så småningom och att vi orienterare inom en inte alltför avlägsen framtid åter skall få bussar att åka med till våra tävlingar. Det skulle underlätta klubbarbetet oerhört. Vi hoppas ju också livligt att få återuppta tävlingsutbytet med våra grannländer. Detta har för övrigt redan börjat, ty just nu ha vi ett 15-tal finska orienterare på besök här i Sverige. Några av dem deltogo i söndagens tävlingar och de saknade faktiskt ord för att beskriva hur väl de ansågo att de blivit bemötta här i landet. Men det skall väl inte dröja så länge förrän vi också få kontakt med våra norska och danska kamrater.

— Jag fick för övrigt häromdagen brev från en dansk orienterare, som ritat en skiss över Köpenhamn med omgivningar och som berättade hur de där, trots alla kommunikations-svårigheter, ändock försökt hålla orienteringen i gång.

Måtte det sedan snart även ordna upp sig på arbetsmarknaden, ty det är ju också en av förutsättningarna för att man skall kunna fortsätta med idrottsarbetet, som trots allt fordrar en del pengar.

(Maj 1945)

— i lördags vigdes i Husby-Rekarne kyrka kontorist K. A. Blomgren och Inga Marianne Wirén båda från Eskilstuna. Vigseln förrättades av kyrkoherde Swahn, som därefter sjöng brudmässan. Fröken Ingrid Lindgren sjöng från orgelläktaren.

Som kyrkomarskalkar fungerade disponent Sture Wirén och hr Carl-Eric Wirén. Brudparet intågade i kyrkan till tonerna av Triumfmarschen ur Aida av Verdi, spelad av kantor Lindgren och som utgångsmarsch spelades bröllopsmarsch ur Bröllopet på Ulvåsa. Brudens föräldrar gåvo därefter middag på Stadskällaren i Torshälla, dit ett stort antal telegram anlände.

— Ett ståtligt kyrkbröllop firades i lördags i Husby-Rekarne kyrka, då i kontorist K. A. Blomgren sammanvigdes med fröken Inga Marianne Wirén, båda från Eskilstuna. Vigseln förrättades av kyrkoherde Swahn, som därefter sjöng brudmässan. Fröken Ingrid Lindgren sjöng från orgelläktaren.

Som kyrkomarskalkar fungerade disponent Sture Wirén och hr Carl-Eric Wirén. Brudparet intågade i kyrkan till tonerna av Triumfmarschen ur Aida av Verdi, spelad av kantor Lindgren och som utgångsmarsch spelades Bröllopet på Ulvåsa av Peterson-Berger. Brudens föräldrar gåvo därefter middag på Stadskällaren i Torshälla, dit ett stort antal telegram anlände.

— Ett ståtligt kyrkbröllop firades i lördags i Husby-Rekarne kyrka, då kontorist K. A. Blomgren vigdes med Inga Britta Marianne Wirén, båda från Eskilstuna. Vigseln förrättades av kyrkoherde Swahn, som därefter sjöng brudmässan. Fröken Ingrid Lindgren sjöng från orgelläktaren.

(18.8 1945)

Klipp ur Dagens Nyheter tisdag 17 mars 1992.

Marianne WirenBlomgren, 75

Föregångskvinna i damorientering

I morgon, onsdagen den 18 mars, fyller f korrespondenten Marianne Wirén-Blomgren, Ruddammsgatan 23 A, Eskilstuna, 75 år. Hon är född i Eskilstuna.

Marianne Wirén-Blomgrens stora entusiasm för sörmländsk och svensk damorientering avsatte en räcka imponerande resultat under 30-och 40-talen. Hon lyckades på Orienteringsförbundets årsmöte i Stockholm 1939 driva igenom att Riksmästerskap och Svenskt mästerskap för damer arrangerades.

Saken väckte stor uppmärksamhet i pressen. Det var något av en sensation att den unga Eskilstunaorientererskan till slut kunde förankra den idé på riksplanet som hon med framgång arbetat för att få sin förening IFK Eskilstuna att motionera om hos distriktet. Svenska Orienteringsförbundet fastställde den nya ordningen efter ”testtävlingar”, där Marianne Wirén-Blomgren placerade sig på andra plats i RM och, enligt Idrottsbladet, ”vann en seger för sin sak som hon säkert sätter ännu högre värde på än seger i själva tävlingen, som det dock var snudd på”.

Marianne Wirén-Blomgren var i början av 1940-talet medlem av IFK Eskilstunas huvudstyrelse och under många år sekreterare i föreningens orienteringssektion. Hon var också medlem av Svenska Orienteringsförbundets damkommitté, sekreterare i Sörmlands Idrottsförbunds orienteringssektion under krigsåren och initiativtagare till Sörmlands skogsflickors klubb, till vars första talhuldra hon utsågs. Hon är med i Eskilstuna flickskoleflickors förening.

Under 1930- och 1940-talen var Marianne Wirén-Blomgren en av landets bästa damorienterare. Hon noterade segrar i bl a Aftonbladets och Fredrikshovs stora vårtävling, Goternas i Stockholm, Fädboloppet i Dalarna, Majornas i Göteborg, Köpingsträffen och Kolmårdsträffen samt, ”hemmavid”, en rad DM och nationella tävlingar som Åkers, Tjärnens, Katrineholms AIKs och Mälardalsträffens. Hon tillhör den krets sörmlänningar som innehar Mästarmärket i orientering.

År 1951 bosatte sig Marianne Wirén-Blomgren och hennes make i Stockholm. Där tog paret initiativ till Järfälla OK, som blev en av landets största orienteringsklubbar. Under mer än tre decennier har Marianne WirénBlomgren verkat inom Stockholms kvinnliga bilkår och Stockholms kvinnors skytteförening.

Jubilaren planerar att dagen efter 75-årsfirandet delta i Sörmlands orienteringsveteraners träningsorientering.

Efter 21 år på August Stenman AB i Eskilstuna kom Arne till Stockholm och tillbringade något år på Bolinders Fabriks AB i Kallhäll, men flyttade på nyåret 1953 till AB Almex på Kungsholmen – ett Wallenberg-företag – där han kom att stanna ett 30-tal år och slutade som verkställande direktör omkring 1983.

Sedan satt Arne ett par år på Incentivs ”Höstsol” bland några andra äldre direktörer, innan han helt sade farväl till kontorslivet.

För min egen del blev det hela 16 kämpiga år på Stenmans i Eskilstuna som direktionssekreterare, men sedan lockade Stockholm och möjligheterna till högre studier. Där fanns också chanserna att välja arbetsplatser och olika branscher. Löneläget var också helt annorlunda där.

I Stockholm arbetade jag bland annat på läkemedelsföretaget Kabi, Radiofysiska Institutionen samt slutligen på WP International i Solna.

Såväl i Eskilstuna som Stockholm ägnade både Arne och jag mycken tid åt orientering både som tävlande och ledare.

Under Eskilstunatiden var vi engagerade i IFK Eskilstuna och i Stockholm startade vi tillsammans med en västmanlänning, Lennart Sandell och en dalmas, Hans Nordström, Järfälla Orienteringsklubb, JOK, som blev Stockholms bästa orienteringsklubb.

I ett förortsamhälle som Järfälla behövdes då en orienteringsklubb och vi fick många medlemmar redan från början. Det gällde att hålla dem informerade om träningar och tävlingar och därför startade jag 1958 föreningstidningen ”Jokaren”, som 2007 kommer ut med sin 50:e årgång! Det är en lång tid för en klubbtidning!

Redan under Eskilstunatiden 1940 genomdrev jag en motion om SM i orientering för damer.

År 1951 hade vi flyttat till Stockholm men när arbetstiden var över, tyckte vi, att det skulle vara bekvämare och lugnare att bo i en mindre stad och 1991 gick vägen tillbaka till Eskilstuna.

Epilog

Det är tack vare två energiska och nyfikna damers efterforskningar som jag fått möjlighet att göra denna sammanställning över Wirén-släkten i Markustorp. Dessa damer är Anki Lekberg och Brita Petersson.

Brita Petersson är linköpingsbo och är änka efter Åke Petersson, en kusin till Erik Nilsson i Tolemålen. Denne kusin härstammar alltså från kringstorpsparet Peter Jönsson (1787) och Maja Svensdotter (1799) precis som Erik Nilsson själv.

Det är Brita Petersson som forskat och skrivit en avhandling i maj 2002 om Markustorp och torpen samt folket däromkring. Av hennes arbete framgår också, att namnet Markustorp kommer av det fornnordiska egennamnet Makir. Denne lär ha varit den förste som började odla marken där.

Anki Lekberg hör hemma i Haninge och min kontakt med Anki började i augusti 2000. Hon hade då börjat forska om Wirén-släkten och jag har bidragit med vad jag har hört berättas om förfäderna.

Anki härstammar från en faster till min morfar (A.V. Wirén), nämligen Lena-Sophia Wirén född 1794 i Föltorp och död 1847 i Örntorp Åby Kalmar. Hon var gift med Anders Fredrik Johansson från Frillesbo i Nykil. De bodde 1827 i Kringstorp men flyttade 1839 till Kalmartrakten troligen av ekonomiska skäl. – Det påstås att den ende som klarat sig ekonomiskt i Kringstorp är bonden och auktionisten Nils Christofferson-Wirén (1761-1832). Han var dessutom nämndeman och häradsdomare men ej läs- eller skrivkunnig!

Anki har lagt ner mycket arbete på forskningen om vår släkt och verkligen lyckats plocka fram förfäder ända från 1635 men gården måste ha funnits i släktens ägo tidigare, ty år 1371 sålde bonden Stenar 2/4 attungar jord till Bo Jonsson Grip på Bjärka-Säby för 26 silvermarker. Det är första gången namnet förekommer i skrift.

Marianne Wirén-Blomgren har ritat ner dessa rader. Och jag hoppas någon ättling vill skriva en fortsättning.