Ur Stureforsgodsets historia
Edvin Karlssons ”Ur Stureforsgodsets historia” behandlar i tiden från ca 1790 fram till sekelskiftet 1880-1900. Det är ingen detaljerad kronologisk beskrivning och stora delar av texten är tillämplig inte bara på Stureforsgodset. Den kan anses vara en allmängiltig beskrivning av särskilt torparnas villkor och hur dessa förändrades under 1800-talets gång.
Ur Stureforsgodsets historia, del 1
av Edvin Karlsson
1790-1840
SISTA DECENNIET AV 1700-talet och början av det följande verkade på Sturefors en personlighet, som nu är glömd men som gjorde en stor insats till godsets förkovran. Det var löjtnanten Lars Ulrik Sandberg. Adelsätten Sandberg härstammar från Västergötland, blev adlad 1714. Äldsta kända huvudman för ätten är en häradshövding Anders Larsson, född 1593, död 1643. Siste man på svärdsidan var bemälte Lars Ulrik. Han föddes 1755 i Klockrike socken, blev volontär vid Östgöta ryttare som 14-årig 1769, passerar underbefälsgraderna och är premiärkornett 1785. I ryska kriget 1788-1790 utmärker han sig så att efter landstigningen på Uuraansaari utanför Viborg konung Gustav III skänker honom sin värja för visad tapperhet och rådighet. Han deltar i slaget vid Svensksund och erhåller den förtjänstmedalj, som präglades till hågkomst av segern.
År 1791 begär han och får löjtnants avsked. Nu ägnar han sig åt lanthushållning och tillträder posten som inspektor på Bielkeska godsen Sturefors och Tureholm. Här utförde han ett mångsidigt förbättringsarbete med odling och byggen och fick sterbhusets efter Nils Adam Bielke fulla erkännande. Från hans tid är ”gårdens magasin” förvaltarbostad (inspektionsbostad som inrymmer gårdens kontor).
Sannolikt nybyggde han även ladugården, och genom odlingar åstadkoms den enhet i arealen som förut saknats.
Han var ogift. Ett par systrar Sandberg förestod hemmet. 1814 blir han riddare av Vasaorden och 1815 dör han den 16/11. Den 10/ 12 samma år begraves han i Vist kyrka och den Sandbergska vapenskölden krossas. Till officiant vid denna handling utsågs kanslirådet G. A. Silverstolpe.
Efter inspektor Sandberg tillträder inspektor Bergman och efter honom inspektor Lindberg. Hur godset gestaltade sig under denna tid (1830) visar följande tablå:
Huvudgården Sturefors bildad av de ihopslagna gårdarna Forsa, Byrstorp, Bostorp, Sjövalla och Tegnebyns 5 gårdar gör 4 1/2 mantal. Dessutom är Viggebyholm med Kasingtorp i Grebo socken och Tinnerö i S:t Lars socken under eget bruk.
Från huvudgården bärgas i medeltal 400 lass hö (ängshö), 600 tunnor spannmål. Jorden brukas med 16 par dragoxar, kreatursbesättningen utgöres av 8 hästar, 30 mjölkkor, 90 stalloxar, 70 får samt svin.
Vid Sturefors finns kvarn med 3 par stenar och stålkvarn, 2 stycken enkelbladiga ramsågar av primitiv konstruktion, ett tegelbruk, som slår omkring 30.000 tegel pr år, en smedja med 2 vattenhammare och 2 ässjor. Smidet utgöres av tillverkning dels av jordbruksredskap dels av spik och yxor. Överskottet såldes ute i marknaden.
Det finns en mindre kalkugn för gårdsbehov. Råstenen hämtas i Vreta kloster. Enligt lag hålles sjudarlada för utvinning av salpeter. Ett bränneri med 2 pannor, en på 61½ kanna och en på 26 kannor höll brännvinet vid makt. Råämnen var potatis som nu allt mer började odlas för brännvinet samt något råg och korn, medan folket själva envist höll sig vid rovorna och surkålen i det dagliga hushållet. Brännvinet såldes dels i tunnor till Norrköping, dels hölls det som torghandel i Linköping, där en kvinnlig kusk från sin hästkärra utminuterade till törstiga kunder den begärliga varan i kannstop, kvarters- och jumfrumått vissa dagar i veckan. Sturefors’ brännvin såväl som dess yxor och spik hade god omsättning i allmänna marknaden.
Godset utanför huvudgården utgjordes dels av frälsegårdarna Slattefors i Landeryds socken, dels av Fröö gård i Östra Harg. De övriga gårdarna varierar i olika storlekar och hemmantal, de flesta varierar dock emellan 1 till ¼ mtl. Det är 25 dagsverksbönder, 63 skattebönder och dessutom 65 torpare.
Det finns 43 backstugor och kammare, som gör tjänst som den tidens ålderdomshem. De voro väl befolkade av gamla utslitna småbönder och torpare.
Gårdarna ligger i inte mindre än 17 kyrksocknar, vilka äro Vist, Vårdnäs, Tjärstad, Kettilstad, Skeda, Rappestad, S:t Lars, Landeryd, Östra Harg, Lillkyrka, Svinstad (nuvarande Bankekind), Grebo, Östra Skrukeby, Ringarum, Västra Husby, Drothem, Mogata.
Förutom gårdar var Sturefors ägare till 3 av de 12 kvarnar som funnos i kvarnbyn Tannefors utanför Linköping, samt brädsågar i Ringarum och i Tjärstad, således åtskilligt för greve Nils Bielke att sätta sig in i efter officerstidens fred och ofred.
Men gårdsbruket lägges nu om så att Sturefors med de dagsverksskyldiga bönderna och torparna utarrenderas till privat person, vilket var mindre lyckligt för gårdens del. En Gyllenram som innehade gården under en lång tid gjorde sig av folket känd som en ny Jösse Eriksson, som utan barmhärtighet kramade ut de underlydandes utskylder och mera till. Någon ordnad bokföring å deras konto fördes inte, utan det var bara att arbeta på order, om det sen var aldrig så orättvist fanns det ingen att klaga för.
Det började också mörkna för godsets åboar. Fattigdomen och dryckenskapen började alltmer ta överhanden. Inget byggdes på gårdarna, utan bebyggelsen började se lutande och fallfärdig ut, och flera småbönder sattes i konkurs och fingo försöka skaffa sig nya, torftiga hem när de förlorat allt.
1840-talet
Den omyndige 16-årige greve Ture Bielke är nu den 4:de innehavaren av fideikommisset, vars jordbruk fortfarande är utarrenderat. Slottet står långa tider obebott och far därav allt annat än väl.
Svedjebränning
En unik sak från denna tid på fyrtiotalet är att då brändes det sista svedjelandet på godset. Svedjebränning är långt förut i lag förbjudet men ville envist hänga kvar i skogstrakter, där det var långt till åklagaren. Under greve Nils tid förbjöds all våldsam röjning i skog och hagmarker, som inte var nödvändig för djurbetets förbättring, och svedja för råg fick icke förekomma. Men för småbönderna och torpare, vars boställen lågo i skogarna var det frestande att överskrida förbudet, när som ett svedjeland gav mycket mer i utbyte än den odlade åkern. De små åkertegarna voro i regel magra och med grunt matjordstäcke, åkerbruksredskapen voro för lätta och primitiva, träplogen var ej lämpad för djupkörning. Någon annan gödsling av jorden än med kreatursgödseln förekom ej, och den var också bristfällig, ty någon gödselvård förekom ej, utan den fick lakas ur av sol och vind. Skördarna blev också därefter.
För ett svedjeland valde man helst en skogsbacke med lutning, så att inte ytvatten kunde samla sig. Om den var stenig betydde mindre. All skog och buskar höggs av och fördelades över platsen så att ingen fläck fick bli bar. Huggningen verkställdes tidigt på våren, och så fick det huggna ligga och torka i försommarsolen. Något före midsommar samlades hela familjen och kanske någon granne som ville vara med en lugn kväll och tände på det torra bråtet. Det skulle tändas i alla fyra väderstrecken, ty om det var vindstilla drog elden ihop sig mot centrum av stycket. Alla som var med var försedda med yviga gran- och enruskor och höll vakt vid utkanterna, så att elden inte gav sig iväg längre än han skulle. I allmänhet brann det torra virket snart upp, och ut över bygden spred sig svedjeröken med lukt av torv och trä, skvallrande om vad som hades för händer. När elden brunnit slut och marken svalnat såg stycket tröstlöst ut, avbränt och sotigt med svarta kolstycken och vitbrända stenar om varandra. Men då kommer torparen med sin dyrbara råg i sin skäppa. Försiktigt och vant kastar han ut sin tuvråg bland sten och aska. Tunt skall den sås (sju korn på ett kalvskinn), det är att ett stycke som täckes av ett kalvskinn är lagom att så sju rågkorn på (tror knappt att våra dagars såningsmän gillar den skalan). Efter sådden krattas ytan till för hand med träkratta eller med en smäcker granruska, som man tagit upp med rötterna. Den greniga roten får då tjäna som kratta, och det går bra att komma in emellan stenarna med den. Rågen får ej myllas djupt. Djupet skall vara tre gånger kornets längd. Sedan sopas stenarna som är i ytan, rena från aska och de korn som fallet på dem, och sist sättes upp ett provisoriskt stängsel omkring stycket som ligger där svart och öde. Men vid midsommartid kan det komma någon stilla regnskur, och svedjan får först rödgrön och övergår snart i råggrön färg.
Under eftersommaren växer rågbrodden ihop sig till små gröna tuvor, därav namnet tuvråg. Han kallades också för sveråg och messömmersråg. Den var mycket vinterhärdig, och när nästa vår kom växte den med rekordfart, och i många fall stod den redan i juli med tunga, mogna ax, som tagit sin kraft ur asksörjan. Att skörda den med lie gick ej, utan det måste ske med skäror. När första kärven var huggen och bunden tog torparmor den och gick hem på logen, där hon slog kärven mot logbalken. På så sätt tröskades ur en del rågkorn, vilka hon samlade och kastade med kastskovel, så de blevo något så när rena från agnar. Sedan krossade hon dem på handkvarnen, ty på kvällen skulle familjen äta gröt, som var kommen av den första kärven. Den kallades skördegröten. Namnet lever kvar än i våra skördefester och gillen, fast nu kommer de efter all skörd. Den gamla förutnämnda seden var antagligen en kvarleva från någon bortglömd offerritual från forntidsdagar.
På 1840-talet kunde en f.d. bonde i Åndebäck i Vist socken ej motstå, utan trots förbudet så högg han i yttersta gränsen av betesskogen upp till ett svedjeland, som han brände, sådde och skördade. Han slapp några efterräkningar. Godsherren var borta, och skogsvaktaren tröstades med brännvin. Det var det sista svedjelandet i socknen, sägs det. Nu växer där en tempelsal av raka tallar med gröna kronor och bruna stammar.
De gamle kunde berätta att efter en halvspanns utsäde kunde man få 8 till 10 tunnor råg på ett bra svedjeland. Det gick 4 halvspann på tunnan, medan åkerjorden ej gav hälften så mycket.
Torparliv
Vid en återblick på denna tid så stod i kulturellt avseende allmogen på samma ståndpunkt som i århundraden förut. Jorden sköttes efter samma former och med samma redskapstyper som i farfars farfars tid. Man lade ned mer vikt och betydelse vid seder och vidskepliga tecken än arbetets utförande. Så skulle vissa sädesslag sås när det blåste särskild vind, ett annat när vinden kom från annat håll. Om sen jorden var tjänlig för sådd så väntade man ändå tills rätta vinden kom, även om ett dyrbart tillfälle förspilldes.
Även månskiftena tillräknades stor betydelse, och även vissa dagar. Således t ex fick inget foder köras in S:t Olovsdagen. Den som det gjorde fick ingen nytta av den, ty djuren som åt därav blevo fulla av ohyra!
Sädesslagen voro råg, som var den förnämsta, ty med rågskörden steg eller sjönk bygdens livskraft, därefter kom kornet och havren och ärter. Av vete såddes ringa, ty vetebrödet användes mycket litet i hemmen. Potatisen odlades allmänt, men ansågs än att den bäst fyllde sin plats som råvara till brännvin.
De äldre bönderna och torparna sådde med förkärlek än ett land med små runda rovor till hushållsbruk. Även bondbönor och vitkål var något som el fick saknas vid något hem. Ännu hölls den ohygieniska surkålen som stående maträtt i bygden. Den stöttes ihop i en kraftig tunna och bestod av vitkål som blandades med rovor, suräpplen eller sura rönnbär. Tunnan hade alltid sin plats i gårdens förstuga, där innehållet fick stå och surna, spridande en förskräcklig stank över gården. När den blev så sur att en klar lake bildades på ytan var den färdig, och då var det bara för husmor att hämta upp en skopa, slå i en panna och värma upp det, och måltiden var färdig, med hårt bröd och något sovel i form av ost, salt torkat kött eller fläsk som tilltugg.
Även ett svagt brännvin, s k lank, användes till bordsdryck, eljest sköljdes maten ned med sur skummad mjölk. En sådan mjölk användes icke gärna till hushållsbruk förrän efter flera dygn.
Så länge surkålstunnan räckte och det fanns några kakor bröd på takspettet och något kvar att karva av på fläskläggen och inte lankkaggen var bliven tom så tyckte torparen att jorden var rätt god att leva på. Men tog det slut och man måste hålla sig till den nymodiga potatisen eller ”jolpärana” då blev det enformigt.
Boningshusen var den typ som varit gängse sen långt tillbaka, ett stort rum, ”stuva”, och ett litet, ”köket”, samt en trång förstuga, ”farstua”. Ovanpå fanns en vind, öppen till takåsen, som användes till förvaring av kläder och diverse av hemmets föremål som ej var i dagligt bruk, såsom handredskap och dylikt.
I en del stugor var dock ett rum inrett på vinden utan eldstad och det kallades för ”nattstuva”. Om sommaren användes det som familjens sovrum, om vintern som förvaringsrum, särskilt för ostförrådet.
En del stugor voro dock uppförda i två våningar, och var då den övre lika med den nedre med ett större och ett mindre rum, men då kallades det lilla rummet för ”kammarn”.
Uthusen voro trånga och mörka.
På boningshusen voro fönster men små. Ännu användes blyinfattade fönster. På ladugårdarna var uthuggna små gluggar, men på vintern stoppades dessa igen och djuren fick vistas i mörkret. Endast när de skulle dagligen vattnas, vilket skedde en gång per dygn, öppnades dörrarna och djuren släpptes lösa för att taga sig fram till vattningsstället, som låg något stycke bort vid gårdens eller byns källa, där vattnet östes upp till dem i en ho gjord av en bastant stock, som holkats ur till lämplig form. När djuren kom ut ur mörkret den korta stunden i dagsljuset, så for de oftast mycket illa av snöblindhet. Även den omåttliga vattenförtäringen de måste göra efter att ha varit utan ett dygn gjorde att korna fick stora bukar och skulle i vår tid verka avskräckande.
Avkastningen i mjölkprodukter blev också mycket dålig helst ordnade man så, att korna ej mjölkade på vintern utan i vårtiden, då skogsbetet väntade. Dragareoxarna och särskilt hästarna var man mera rädd om. De skulle ha det bästa fodret och utfodras ofta. Den bonde som inte gav sina hästar första fodergiven kl. 3 på morgonen hölls mest för en djurplågare. Även skulle hästen vara klädd i täcke när han stod i stallet.
Man hade litet med nötdjur men höll mycket får och även svin.
Vart hem var en liten värld för sig själv, där man måste frambringa vad man behövde till livets uppehälle. Man måste ha föda men även kläder. Åkern måste lämna lin och fåret ull, men hur man än bar sig åt så måste man även ha litet penningar. Någon säd såldes inte, det måste då vara i yttersta nödfall och var då tecken på förfall. Nej, fick man någon tunna spannmål över till kommande år, det skapade trygghet och förtroende. Men fåret och svinet var småbondens säkraste inkomstkällor. Kött och fläsk som inte gick åt i hushållet avyttrades. Även ullen gick bra att sälja.
Dessa djur voro också lättförsörjda, fick taga sin föda ute i skogsmarkerna. Svinen släpptes på hösten i backar där ekar växte, där de begärligt frossade i ollonen. Det besvärliga var att de måste vallas, för ännu strök vargarna fram i de djupa skogarna och kunde ställa till med stora skador, som de gamle kunde berätta om.
Kött och ull måste fraktas till Norrköping, som var stapelplats för jordbruksprodukter av alla slag. Även måste man köpa hem åtskilligt. I synnerhet salt var en viktig vara. Då brukade en bonde taga hem en tunna salt och vid hemkomsten delades den upp mellan grannarna i de mängder, som var och en behövde, kappe, fat eller fjärding.
En annan inkomstkälla var här i trakten tjärbränning. Nästan vid var mindre gård i skogstrakten fanns en ”tjärdal” (plats för tjärtillverkning). I skogen fanns gott om furustubbar, som bröts upp, konstfärdigt staplades och brändes, lämnande en präktig tjära. Denna tog sedan bonden eller torparen en dag och reste ut med, helst till bönderna på slättbygden, där den var mycket lättsåld. Även i Linköping funnos tjäruppköpare, men det var trevligare att sälja direkt till bönderna. När tjärbonden kom hem var han ej blott tjärig utan även bra lurvig som följd av alla köpskålar han bekommit under resan.
Torparen som hade det magraste jordbruket måste skaffa sig någon binäring som hjälp, och kunde man finna dels skinnkokaren, han beredde fårskinn till pälsskinn, repslagaren han tvann av svinhår starka rep åt allmänheten och framför allt var det träslöjdare i redskap, träskor, trätråg, tallrikar, skedar, slevar, möbler, och snickare, timmermän och takläggare.
Alla uthustak voro täckta med tjocka halmtak, stugorna med tegel, men än var det torp och backstugor, som bar grönskande torvtak. Husen voro grå, rödfärg var svåråtkomlig, och så måste man vid tillredningen taga en del av det välsignade rågmjölet, det var ju som att trampa på brödet.
Andlig odling
Hemmens inredning var enkel och lutade mera till förfall än förbättring. Bord och stolar voro omålade, och var det färg så var det mest i brunt eller annan mörk färgton. 1700-talets skåp och kistor med färgglada fantasifulla slingor, sirater, blommor, årtal och namninitialer finnes ej i den nya tillverkningen, utan nu blir det enkelt, rent av fult. Det är som människorna gripits av någon slags liknöjdhet eller en andlig fattigdom. Kanske en följd av det rikligt flödande och själsligt nedbrytande brännvinet. På den andliga odlingens område var mycket övrigt att önska. Det sades visserligen att alla var läskunniga, och visserligen måste alla genomgå mer eller mindre undervisning i läsandets konst i de primitiva skolorna, men om man kunde stava och lägga samman bokstäverna till ord, så hade man ej mycket litteratur att öva sin surt förvärvade kunskap med än den förskräckliga katekesen, nya testamentet och psalmboken. Katekesen var ungdomens andliga gissel. Prästerskapet fordrade att var och en skulle vara väl insatt i de 5 avdelningar den bestod utav och nästan som villkor, att den skulle kunna rabblas upp utantill, vilket då var bevis på god kristendomskunskap.
Varje år hölls husförhör i socknens byar och gårdar, som voro indelade i kyrkliga rotar, och där prövades särskilt ungdomens kunskap. För de flesta var dessa dagar en fasa. Det lästes och stavades tiden förut på Katekesens frågor, svar och bibelord, och mången dräng läste mer tysta förbannelser än bibelord, när det inte ville lyckas att få orden att fastna i minnet. Och hade man mödosamt lärt sig dem, så var det ändå till det mesta alldeles förgjort, när man stod inför den myndige själaherden, ty då hade man tappat bort alltihop.
Prästerna försmådde ej heller att hålla sina offer på den andliga sträckbänken, allt för att hålla dem nere i andlig ödmjukhet. Prästerskapet makt var stor. De dömde ut straff för visad liknöjdhet, även om den berodde av ren okunnighet. Nattvarden som var och en komfirmerad måste begå minst en gång på året, kunde man bli utestängd ifrån, vilket var mycket förnedrande. Vid vissa fall kunde syndaren sättas i stocken, ett slags tortyrredskap (i Vist kyrka finnes den förvarad än i dag, daterad från 1844!). Den placerades utanför kyrkodörren, så de inträdande kunde få beskåda den straffade, och det var god sed att man skulle med hån och skällsord visa honom sitt förakt. Den råa seden togs dock vid denna tid bort, men en annan kyrklig tortyr, nämligen att dömas att en eller flera söndagar stå på kyrkgången för påbördad synd praktiserades dock än lång tid. Detta straff tillämpades mest på kvinnor, sedan de förledda av någon man syndat mot 6:te budet.
Katekesböckerna, som trycktes i massa för allmogens bruk, voro mycket dåligt tryckta vad bokstavstyper och stilar gällde. Om man så betänker den primitiva undervisningen i läsning, den långa arbetstiden och den ytterst dåliga belysningen under den mörka årstiden, ty det var den tiden som gav rum för dessa andliga hemmastudier vid en fladdrande spiselbrasa eller svagt lysande talgljus, så får man beundra den tidens kvinnor och män, som ändå ärligt försökte att uppfylla all rättfärdighet i vad det gällde kunskap i Katekes, testamente och psalmbok.
Kanske att även kyrkans stränghet häri hade en orsak. Allmogens inställning till kyrkan var mer fruktan än kärlek och vördnad. ju mindre man hade att skaffa med prästen ju bättre. En bra präst skulle. predika mycket om Helvetet. Då var han en bra predikant, som fick respekt med sig, och det stämde litet mer överens med dagliga livet på jorden. Harpospel och palmer förstod man sig icke mycket på. Vem hade sett någon palm eller hört någon harpa, medan däremot Helvetets furste kunde man få en avbild av i närmaste överhet, ja i prästfar själv, när han satte den sidan till.
Därefter var det god sed och gärning, att man ej glömde bort prästgården när man slaktade hemma på gården, eller när de få korna stod i sommarens högmjölkning, att man tänkte på att prästen behövde ost. Det kunde man ha gott utav vid tillfälle.
Att en litterär hunger var gällande ibland allmogen finner man dock i de små öresskrifter, som spreds bland folket av gårdfarihandlare. Det var små tunna häften innehållande enkla sagor om riddare, rövare och fantasiäventyr. Även om man tittar i den tidens psalmböcker hittar man ett stycke, där bladen är mer tummade än övrigt i boken. Det är stycket om ”Jerusalems Gruvliga och jämmerliga förstöring” som kommit med i boken till vad nytta det hava kan. Det är åtminstone inget fel att berättelsen är fylld av dramatiska stridsscener.
Inom kyrkan var en oerhörd och benhård klasskillnad både i livet och döden. De förnämlige hade de förnämsta platserna framme vid koret, fattighjonen nedersta bänken. Om de inte hörde eller såg betydde inget. Efter döden gällde samma lag. De förnäme hade sina gravar i kyrkan, fattighjon, odöpta barn och självspillingar fick inte begravas ute på kyrkogården ibland övrig allmoge, utan för dem fanns en plats i vanliga fall i norra hörnet av kyrkogården. De sistnämnda fick ej föras genom kyrkogårdsporten utan hivades över kyrkogårdsmuren vid gravplatsen. Det skulle då ske baklänges. För dem fick inga klockor ringa, och för fattighjonen klämtades i lilla klockan.
Fest
Trots allt det dystra i allmogens liv med synd, vantro, vidskepelse, fattigdom och förtryck fanns dock en naturlig sprudlande livsglädje, som inte kunde släckas. Den tog sig uttryck vid deras små samkväm. Enkla festmåltider, som inte var så överdådiga i mat och dryck som nutida forskare påstår, men glädjen var inget fel på förrän det blev för mycket av brännvinspokulerande. Ungdomens lekstugor, midsommarstänger och dans, slåttergillen, brytgillen och vad de hade alla för namn visar att mitt i det dagliga arbetet förstod man att giva det vid tillfälle en festens prägel.
Vargjakt
Inte minst när budet om skallgång på varg kom rustade man sig mer till glad dag än strävsam jakt. Den pojke som då ansågs vara färdig att vara med, han var så gott som karlaskriven, även om åren voro få. Då väpnade sig folket med primitiva vapen. Påken var kanske det bästa vapnet näst bössan, som blott få ägde. En vass j järnspets på en stör eller i många fall hökroken voro spjuten, vilka voro i stor skillnad mot de liknande vapen, som norrlänningen använde sig av i sina jakter. Resultaten blev dock i allmänhet, att några vargar fick man ej men uppskrämda harar och en och annan räv, som ej hann ur drevkedjan, fick sona med sina liv även vargens brott, om det nu var så lyckligt att ej flintlåsbössan klickade. Men det goda hade skallet med sig att vilddjuren blevo oroade och det var alltid något. Flera vargskyttar funnos dock i socknen. En av dem vid namn Sultan boende i gården Sand brukade skjuta varg på åtel. Man köpte då en uttjänt häst. Hästkött hade allmogen motvilja för, och en hästkropp grävdes vanligen ner sedan man tagit skinnet av den.
Vid slakt värderades en häst således efter det värde, som huden ägde, och så stor var vantron att rätta slaktaren på orten icke slaktade häst, utan det överlämnades åt en personlighet, som stod ytterst lågt på samhällsskalan och gick under namnet ”Bosen”. Bosen var i allmänhet en man som av fattigdom tvingats till detta förnedrande yrke. Var han då förut av rättvisan straffad med spö eller fängelse på vatten och bröd var han således lämplig. Hans ställning var ungefär som skarprättarens. Någon nöd gick det dock ej i allmänhet på Bosen. Han hade fullt upp med arbete och fick ersättning för allt, om det än var ringa. Men ingen ville eller fick offentligt umgås med honom, utan han fick känna sig som den ensamme utstötte men mycket anlitade personen.
Till hans yrke förutom hästslakt hörde att gälla (kastrera) grisar, stutkalvar och bagglamm och fölungar, att taga vara på självdöda djurs hudar, vara behjälplig att taga reda på självmördares kroppar, under länsmannens kommando skära ner den hängde eller draga upp den drunknade. Men tyngre än allt i den tidens ögon förnedrande arbete var känslan av medmänniskors förakt, som i längden brukade förvandla Bosen till en hård och rå människa.
Jägaren Sultan levde på 1840-talet. Sedan han för några skilling köpt ett hästkadaver av Bosen på förvintern, vilket sedan lades ut på lämplig plats, var det att vänta, ty vargen är en vitt farande vagabond, som är den ena tiden här och den andra där. Men när det ryktades om vargspår och i kalla vinterkvällar man hörde vargylet ute i moarna. då spände Sultan sin flintbössa och lade sig på post. Det sägs att åtskilliga gråben och rävar tog han bort, men så hade han också sin vinterkyrkorock fodrad med vargskinn, och den höll värmen. Han fick dock akta sig på kyrkbacken att han inte knäppte upp den, ty då började de vid ringmuren bundna hästarna slita i grimskaften, så stor var deras vargskräck.
Klädedräkt
Allmogens klädedräkt denna tid var enkel och stark och hämtad från egna tegar och djur, utom en del diverse saker som köpts, helst för kvinnornas del, och då gällde det i synnerhet silkesschaletter för de mer burgna och kattunen för de fattiga. Eljest var klädesberett vadmal högtidsdräkt och grövre stampat vadmal till bruk i helg och söcken. För vinterbruk var de fodrade med beredda fårskinn. Även användes pälsar av bara fårskinn. Ullsidan var vänd inåt, pälsen var skodd med gult kalvskinn och försedd med stora mässingsknappar. Det var ett prydligt plagg så länge den höll sig ren, men blev snart smutsig och var då långt ifrån aptitlig. Byxorna skoddes gärna med kalvskinn både i sitsen och på knäna. Under rocken bar man väst, vävd ylletröja, lärftskjorta och halsduk. Man hade långa strumpor och underbyxor helst av halvylle. Skodonen var svenska stövlar med näverbottnar eller träbottnar. Till helgdagsbruk var det s k tyska stövlar, även kallade rakstövlar. Skaften voro sydda med rak söm på sidorna. Även låga skor var i bruk, och först och sist träskor helt av trä. Om sommaren bar man hemfärgade, hemvävda linnekläder. Huvudbonad var mössa av skinn eller tyg, grov filthatt eller halmhatt.
För damerna var klädmaterialet liknande. Det bars skinn och vadmalströja till vadmalskjolen. Här funnos dock rester kvar i kvinnornas sommardräkt av någon slags nationaldräkt, och det var att deras lintyg syddes med långa ärmar försedda med handlinning. Utanpå bars livstycken i någon vacker färg och kantat med kulört färgade band. Utanpå kjolen bars alltid ett vackert mönstrat förkläde. På huvudet bar man huvudduk, vid kyrkbesök och liknande även en axelschal. Skoplaggen var kängor till helgdags och träskor till vardagsbruk.
Till männens klädsel får man inte glömma det präktiga, ned på vaden räckande och med bröststycke försedda förskinnet, som var dem oskiljaktigt i det dagliga arbetet.
Ur Stureforsgodsets historia, del 2
av Edvin Karlsson
Familjen Ture Bielke flyttar in
SÅ BOSATTE SIG Greve Ture Bielke och grevinnan Pauline på Sturefors, som ligger litet på sidan från allfarsväg, och det blev ingen vila i ro och maklighet. Det stora godset med sina många åboar, de stora skogsmarkerna, visade tecken på mindre god omvårdnad, inte minst vad byggnader av alla slag beträffar. Huvudgårdens egna ladugårdshus stodo hundraåriga, ruttna och stöttade. Stora bron över strömmen var fastbunden med kedjor för att ej sköljas bort vid starkt vattenflöde, och ungefär lika ställt var det ute på godset. Men greve Bielke gick efter samråd med sin grevinna och inspektor till storms mot förfallet.
Det första byggnadsverket blev stora bron, som blev färdig år 1863. Sedan blev det stallarnas tur. Den pampiga ladugården var färdig 1871, och sedan har nybyggnadsarbetet fortgått år från år och är ej färdigt än. Men främlingen måste erkänna vid besök och genomresa, att godset är välbyggt. Bron över strömmen var en träbro, med mycket vackra valvbågar av ekträ. I vår tid har den på grund av den tyngre trafiken fått lämna rum för en av betong, som dock aldrig fick den vackra stil över sig som vilade över den gamla. Grevens bro.
Inom den grevliga familjen föddes flera barn. Sonen Nils föddes den 1/10 1862. Dottern Anna Pauline 18/8 1864. Sonen Ture Gabriel 20/12 1866, han dog redan den 25/5 1869. Sonen Ture 17/6 1869. Dottern Ebba Gunilla 7/4 1872. Sonen Sten den 16/11 1875. Sonen Bengt 27/12 1878.
Åldringsgvård – sjukvård
Grevinnan fick i fullaste mått sin tid upptagen med barnens fostran och sina husmoderliga plikter, men som varande en kärnkvinna av högsta klass räckte hon till för alla även utom hemmets väggar. Hon gav inte blott praktiska råd i godsets skötsel utan personligen tog hon del i de underlydandes liv och ställning. På godset var en mängd backstugor och s k undantagskammare bebodda av åldringar, som fick föra ett mycket sparsamt leverne för att inte svälta ihjäl. Något ålderdomshem fanns ej utan socknen var uppdelad i fyra fattigrotar, som hade att svara för var sina nödträngda, och principen var att ju mindre man kunde bistå den fattige från kommunalt håll desto bättre var det. Vid Sturefors var, förutom dem som var lyckliga nog att få ha en stuga för sig själva, gårdens fattigstuga den sista stationen före kyrkogården, de gamle hjälplöses tillflykt. Peenemyndestugan hade blivit fattigstuga. I ett mörkt rum och ett litet rum utan eldstad, som fick användas som förrådsrum, och en liten kammare på vinden voro inhysta flera åldringar, som i sin skröplighet skulle sköta sig själva och hade till sitt uppehälle ytterst lite i allmänt bidrag.
Att leva på 28 kg mjöl och 20 kr i penningar ansågs vara tilltaget i överkant som bidrag per individ och år. Det hela hade ju inte gått om inte de gamle hade haft sina vänner ute bland folket, som av sitt knappa bröd delat med sig åt de gamle.
Man kan tänka sig hur det skulle vara i en sådan stuga, när det var tillfällen då ända till sex gummor skulle dela rummet och spiselhällen. Var och en hade sitt kosthåll efter råd och lägenhet för sig själv. På övre kammaren hade någon av pensionärerna, som var något yngre och kraftigare, sin bostad. Hon skulle ha en viss uppsikt över dem som bodde på nedre botten och titulerades sköteremor, ett oförtjänt namn, ty de gamla fick sköta sig själva. Men när någon dog, måste hon ju läggas i fattigkista och föras upp till kyrkogården. En sådan transport skedde då utan vidare ståt. Vid utgården Norrberga, som låg närmast, togs det åk som var närmast till hands, och eftersom de dragare som denna tid var i bruk utgjordes av oxar, så var det vanligt att den döde gamlingen i sakta mak på veddrög efter oxar fördes till gravens ro, där ceremonierna utfördes i enklaste slag. Men den utslitna livlösa kroppen stördes inte i sitt döda lugn, trots det bisarra tillvägagångssättet.
Grevinnan såg nöden och fattigdomen men också de små möjligheterna att avhjälpa det onda. Hon besökte stugorna och undersökte hur de gamle hade det. De sjuka såg hon till att de fick vård så att den kunde ges av närboende. Själv mycket intresserad av medicin hade hon ett rikt försett husapotek, och Grevinnans droppar och salvor värderades högt bland folket. För den lekamliga tillvaron sörjde hon efter bästa förmåga. ”Om jag ger en allmosa, det är som att giva en törstig en dryck vatten, det hjälper för stunden. Men om jag kan ge förtjänstarbete, så giver det både bröd och dryck”, var ett av Grevinnans ordstäv.
De flesta av de gamle utgjordes av änkor. Karlarna var i minoriteten. Det berodde på att männen i allmänhet dukade under för någon förkylningssjukdom, när de kom i den ålder då kroppen ej längre hade sin ungdomliga motståndskraft. Bland svåra sjukdomar grasserade smittkoppor, frossa m fl men den sjukdom, som krävde de flesta dödsoffren var lunginflammationen, som man vid denna tid stod hjälplös inför, och mannarna, som var ute i hårda väder och kanske brännvinsmissbruket även har stor skuld, dukade oftast under i 40- till 60-årsåldern, och så var det för änkan att sätta sig ned som nådehjon i någon backstuga och försöka uppehålla livhanken med åtskilligt förvärvsarbete så långt krafterna räckte.
Vid Sturefors producerades mycket lin och även ull. Grevinnan styrde om med att de arbetsföra gamla som kunde, fick sig partier tilldelade till spånad. Hon övervakade själv arbetet och vid dess avlämnande utbetalades spinnlön och extra tillägg i form av matvaror. Det var stora buntar garnknippen, som på så sätt arbetades fram, och i slottets arbetskamrar dunkade vävstolarna fram långa vävlängder.
I sjukvården för övrigt arbetade Grevinnan. Hon ordnade att läkare skulle stå till förfogande för de underlydande, och det skulle vara en doktor som hon erkände. De sjuka fick hans hjälp på gårdens bekostnad. Nu var dock allmogens doktorsskräck vid denna tid så stor, att i flera fall fick Grevinnan skicka ut doktor emot patientens önskan. I en del fall kunde också doktorn vara halsstarrig.
Så var det vid ett besök till en mycket sjuk torpare. Det var svårt väder och väglag. När de hade två kilometer kvar, de hade då färdats 18, förklarade doktorn för skjutsbonden, att han inte riskerade sitt liv längre för Grevens torpare, utan nu fick han vända för återfärd till Linköping. Skjutsbondens protester och försäkringar att de snart var framme vid ort och ställe hörde inte doktorn på, utan återfärden skedde utan sjukbesök. Den sjuke torparen dog några dagar därefter.
Om förhållandet emellan yngre och äldre bland allmogen kan man säga, att trots trångboddheten och fattigdomen var förhållandet gott. De yngre ville inte se att de gamle for allt för illa, utan försökte hjälpa dem efter sin förmåga. Det bestod då mest i att se till att de gamle hade vedbränsle hemkört, sina små potatisland upplöjda samt att sticka till dem diverse matvaror när det var råd och lägenhet. Det var ju fall då det blev raka motsatsen, men sådan vrånghet fördömdes i gemen av allmänheten.
Dessa förhållanden kan belysas av följande. Torparen på det lilla skogstorpet Kattsätter under Sturefors hade dött bort, och änkan, som ej hade några anhöriga som kunde hjälpa henne och ingen kammare var ledig, såg ingen annan utväg än att bliva förflyttad till Peenemynde. Det unga nya torparfolket såg gumman Majbritts ängslan, och då säger den unga moran: ”Ni behöver ej flytta, ni får bo kvar i köket. Anners (Anders) å ja reder oss nog må stuva (det större rummet)”. Så blev det till gummans glädje att hon fick bo kvar och disponera köket med sin knappa 6 kvm golvyta. Högre jordisk lycka kunde hon ej önska sig. Hon bodde där tills hon slöt sina dagar. Här är att märka att den nye torparen av ren välvilja mot den gamla lät henne bo kvar. Dock blev ej de yngre vid sådana tillfällen alldeles lottlösa, ty de gamle ville gärna göra rätt för sig, så i allmänhet blev det att den ene var den andres ömsesidiga hjälp.
n bild som visar motsatsen är denna. I torpet Bäck under Viggebyholm bodde en gammal gumma i kökskammaren. Den torpare, som nu gumman delat stugan med har flyttat, och nu kommer en ny. Johan heter han, begåvad med ett bryskt sinnelag. I sitt äktenskap hade hans hustru skänkt honom två tvillingpojkar, som var faderns stolthet. Johan kunde ej tåla att den gamla gumman skulle nu som under hans företrädare bebo köket, utan gumman ovetande ordnade han med att hon skulle förpassas till Grebo fattigstuga. Han körde fram till trappan med sin höskrinda och enbetsoxe, gick burdust in till den gamla, tog hennes få enkla tillhörigheter och lassade på åket. Sist tog han gumman och förde ut henne trots att hon spjärnade emot och försökte hålla sig fast i dörrposten, och placerade den gråtande och förskrämda varelsen bland sakerna och körde upp henne till fattigstugan. Det våldsamma förfaringssättet, sorg och ombyte gjorde att en kort tid därefter var gumman död. Johan och hans hustru rustade upp efter gumman och fick bättre utrymme. En tid därefter bryter en svår halssjukdom ut i trakten (vi kallar den för difteri), och de första offren för densamma blev Johans tvillingpojkar. Traktens folk höll före, att det var en Gudsdom för Johans hårdhet.
Grevinnan Pauline
Grevinnan Paulines intressen räckte till för mångahanda. Ett av dem var att tillvarataga och studera vad som fordom varit haver. Hon var flitig samlare av kulturföremål. På traktens auktioner var grevinnan oftast närvarande, och månget vackert tennstop, pampigt tennfat eller vackert slipad stopaflaska förde hon med sig hem, och en och annan sirlig möbel hittade hon, som ännu i dag pryder sin plats i Slottet.
Arkeologi var hon väl insatt i. I sällskap med sin äldste son Nils utförde hon mätningar och uppteckningar över stensättningar, gravrösen och högar, och en mycket vacker samling av fornföremål från sten-, brons- och järnåldern var ordnad inom Slottet. Särskilt skulle stenåldern varit rikt representerad genom ett mångtaligt urval av olika yxtyper.
Men även den levande naturen hade i Grevinnan sin beundrare. Med tillhjälp av en skicklig, på godset bosatt konservator, skapade hon ett biologiskt museum av på orten förekommande fåglar, en samling som tilldrog sig berättigat intresse.
Men trots alla uppgifter och arbeten hon satte sig in i var dock hennes barns uppfostran det, som låg henne närmast. Grevinnan gav mycket av sin tid för deras fostran, och hon var ej den sämsta pedagogen. Men skickliga lärare anställdes för skol- och allmänbildning. Den siste av dessa lärare var Gezelius, sedermera mycket berömd och avhållen rektor vid lantmannaskolan Hamra. För språkutbildning införskrevs guvernanter från Frankrike, England och även Tyskland.
Till sin andliga hållning var Grevinnan djupt religiös, hållande sig till vad i vår tid ironiskt kallas för barnatro, och det var denna tro, som bar henne, när sorgernas stormar bröt fram.
Ett exempel på Grevinnans ödmjuka tro belyses till en del av följande. En av godsets torpare hade en son, som i 18-årsåldern är svårt sjuk i bentuberkulos. Det sprider sig så småningom till bröstet, och ynglingen är dödsdömd. Den enkle pojken var av ovanligt hög andlig resning, och bar sitt öde med kristligt tålamod.
Grevinnan var ofta gäst hos den sjuke, skaffade honom läkarvård och intalade honom mod och förtröstan. Men hon har sagt, att det slöt med att det var den sjuke, som gav henne tröst och genom Gudsordet påvisade Guds ledning och vilja med människorna. Grevinnan och den fattige pojken voro de bästa vänner, den lilla tid han hade kvar. En dag när Grevinnan kom, låg han i själatåget. Han kunde inte tala, men han räckte sin skröpliga hand till Grevinnan, och hon höll den tills det var slut. Hon läste inga böner, inget bibelord, men hon säger till honom: ”När du nu kommer hem, skall du bära fram en hälsning från mig till mina kära, som gått förut”.
Detta att Grevinnan sände en hälsning till andra sidan graven med deras son grep föräldrarna mer än något annat. De kunde aldrig glömma det, att hon likställde sig som en av dem.
Nya tider
Greve Ture Bielke högaktade sin Grevinna och lade inget hinder i vägen för hennes intressen. Tvärtom blev han genom Grevinnans verksamhet väl informerad om folkets förhållanden på godset. Greven själv umgicks ej mycket i allmänhet med sina underlydande, utom med de mest originella typerna, och då med dem, när det flödade av kärv bondevisdom eller burlesk allmogehumor. Greven var till sin person raka motsatsen till sin Grevinna. Han ville gärna se livet från den optimistiska sidan. I glada likasinnade vänners lag kände han trivsel. Då höjdes skålarna vid glada dryckesvisors toner, och många gånger har från stora salens fönster ljudit i baryton eller mörka baser sentimentala dikter om månsilver över vaggande sjö, och glittrande böljegång. Herrarnas sinnen var då upprymda utav värdens mahognybruna toddy och goda punsch.
Greven glömde för den skull ej sitt gods skötsel. Viktiga förbättringar utfördes, de stora skogarna räknades och stora områden mättes upp och kartlades, yttergränserna justerades.
För övrigt var den stillastående tiden slut. Det rörde sig med nytt på alla områden. Själva statsstyret var ändrat. Den gamla riksdagen med ständer av fyra stånd var nu satt till två kamrar, och riksdagsgubbarna fick nu heta ledamöter i stället för ständer. Myntet hade ändrats till krona och öre från riksdaler och skilling. Vikten var nu kilogram och hektogram i stället för pund, skålpund och ort. Måtten voro i rymd liter i stället för kannmått och längdmåtten voro nu meter och kilometer i stället för tum, aln, famnmått. Samfärdselns nya medel började förkorta avstånden, och det påstods att man snart skulle kunna tala till varandra genom trådar på mycket långa avstånd.
Göta kanal hade redan länge varit i bruk, och snälla oxar draga i sakta mak de tungt lastade skutorna emellan slussarna, utom de båtar, som vidunderligt nog tog sig fram med eld och ånga.
En liknande kanal hade nu muddrats, grävts och sprängts i Stångåns floddal och genom de stora Kindasjöarna. Det är Kinda kanal, som går förbi Sturefors i sjön Erlången. Man tog bort gamla sågen, där det i fallet blev en sluss i stället, som höjde farkosterna ett steg högre i Stångån.
Men det viktigaste i landet var järnvägsbygget, som överallt var i gång. Från Sturefors hade man nu bara 15 km till järnvägsstationen i Linköping, och sedan var vägens fortsättning till norr eller söder i långa avstånd snart verkställd.
Även poststationen var den närmaste i Linköping, och posten fraktades med häst därifrån vissa veckodagar.
Inom det kulturella området var det något nytt, som var i vardande. Man ville ha bättre skolor för barnen, bättre lärare. Tidningar, som förut endast lästes av de s k bildade, började spridas bland allmogen om än blygsamt i början. Man brukade då slå sig ihop ända till fyra eller fem hushåll om en prenumeration, och då blev det ju inte så färska nyheter för den, som fick tidningen sist, men lästes väl gjorde den.
En liten historia från Kinda kanals invigning visar att det dock funnos de, som levde i lantlig ro. Sturefors hönspiga, Hönskari, hade väl hört talas om kanalarbetet, men vad det egentligen var till för ändamål brydde hon inte sin hjärna med. Så en dag stod hon bland sina kära pullor (hönshuset låg vid sjön), då får hon höra ett stort buller men även musik, och ute på sjön kommer något liknande ett hus utstyrt med i alla färger från stänger och rep fladdrande dukar, och rök och bolmade om odjuret gjorde det och emot slottet såg det ut att gå. Hönskari fattade genast, att Domens dag var inne, och så fort som hennes värkbrutna ben tillät skyndar hon fram till slottet och in i köket, där hon utropar: ”Nu kommer Jesus!” Det var ångbåten Gustaf af Uggla som kom med invigningsherrarna ombord.
Jordbruket moderniseras och fattigdomen mildras
Jordbruket reformerades betydligt under 1800-talets senare hälft, och de gamla invanda metoderna från farfarsfars tid började övergivas för nyare idéer. Så blev det en stor förändring i och med att det urgamla sättet att bybor och gårdar, som lågo intill varandra, odlade jorden gemensamt, åker om åker, vilket gjorde att gårdens ägor voro spridda över hela byn. Med slåtterängarna förfor man så, att man utförde slåttern gemensamt och delade sedan upp höet så gott sig göra lät, så att alla skulle få lika mycket. Meningen med detta förfaringssätt var, att ingen utav byborna skulle bli minderlottad eller hava förmån av bättre jord än den andre.
Nu emellertid så ändras det så, att var gård får sin jord för sig i en helhet, så att han är oberoende av grannen. Det har visat sig att detta var bättre än det gamla gemensamhetsarbetet.
Till jordbrukets fromma började även bättre redskap tillverkas. Så försvann de gamla träplogarna och nya av järn kommer i stället. Bättre harvtyper och spadar av olika slag kommer i arbetet.
En märklig odlingsfeber griper bönder, både stora och små: först lägges de naturliga slåtterängarna under plogen, sedan fortsätter man med mossarna eller som vi kallar dem kärren. Den vattensjuka jorden urdikas och det sega starrtuvetäcket avhugges i breda torvor, som får torka och sedan lägges i högar och brännes.
Den skarpa torvrökens doft var i många somrar ett inslag i sommardoften. I den jungfruliga myllan såddes och skördades präktiga skördar av olika sädesslag där man förut kunnat med möda skrapa ihop några lass näringsfattigt starrhö.
I logen hängde den gamla slagtröskan bortglömd på sin spik, och i dess ställe hade man uppfunnit en maskin, som tröskade säden både fortare och bättre. Den var med sina många stora och små hjul mycket lik ett urverk till ett golvur fastän i mycket förstorad upplaga. Den kallades också för tröskverk.
Den otröskade sädeshalmen fördes genom en smal trumma över en hastigt roterande tunna (cylinder), som slog ut sädeskornen. Kraften till att driva verket fick man genom att ett större hjul, som var uppbyggt på ett sinnrikt sätt utanför logen och med en lång axel var förbunden med verket inne på logen, bringades i rotation genom dragdjur, hästar eller oxar, som förspända vid hjulet drevos i en rätt så snäv cirkel, och fick så hjulet att gå runt. Det var den en lång följd av år vid alla gårdar obligatoriska ”körvandringen”. Fyra eller fem personers arbetsstyrka kunde med ett sådant tröskverk på en timme tröska mera säd än samma arbetsstyrka med slagor hunno en hel dag.
Men det kom snart ännu bättre tröskmaskiner. Det var de stora tröskverk, som voro för transport byggda på hjul och voro så fulländade, att förutom den avverkade massan av säd per dag, så både de tröskade ur säden, ristade halmen sållade bort agnarna och lät säden ren och strid hamna i säckar. Det var rena underverket. Drivkraften blev här den nymodiga ångmaskinen. Vi var nu i ångans tidevarv. Dessa stora verk hade dock sin verksamhet förlagd till de större gårdarna på grund av sin otymplighet och svårighet att transportera. Så långt in på nittonhundratalet behöll körvandringsverket sin plats på de mindre gårdarna. Nu är de alldeles försvunna.
Ångmaskinen blev en väldig kraftfaktor att räkna med, inte minst när det gällde skogen. Stora sågverk kunde ställas upp var det bäst passade för virkets transport, och de starka ångmaskinerna drogo lekande lätt ramar och cirkelsågar genom timret.
Vid Sturefors sparades det dock på skogen. Greve Bielke ville inte att yxorna skulle börja sitt härjningståg här som det då allaredan börjat på många ställen. Vid Sturefors bygges en stor, ny och präktig loge, och här installeras ett av de nya tröskverken. Men drivkraften till det tages från vattenfallet eller ”strömmen”, som det kallas i dagligt tal. ”Vad vore Sturefors utan strömmen”, sade de gamle. Den drog kvarnen, sågen eller stora hammaren och blåsbäljen i smedjan, och vid tegelbruket snurrade två hjul, och nu sist drar det tröskverket också. ja, det var kraft att räkna med och alldeles gratis kom den, bara man tog reda på den.
Genom större skördar så började ett visst välstånd växa fram bland allmogen. Man kunde hava och försörja flera husdjur, och även sälja något spannmål och därmed kommer åtskilligt nytt in i levnadsförhållandena i hemmen.
I hemmet går ännu spinnvagn och vävstolar. Man väver kläder för hemmabruk, men till högtidsdräkter har man ”köpetyg”.
Därigenom att man föder upp flera djur får man genom hemslakten tillgång till mer omväxling i dieten. Vetet börjar konkurrera med rågen. Man brygger ej sitt hemöl längre, utan det köpes vid bryggerierna i staden, men användes mycket litet. I stället har allmogen fått smak för kaffe, och som nu i många hem ersätter både mjölk och dricka, ja övergår till rena missbruket. Brännvinet får man köpa, men det är billigt och är det obligatoriska festmomentet vid alla tillställningar i glädje och sorg.
Det gamla bruket att röka tobak i snugga lägger man bort, och i stället stoppar man tobaken i form av snus antingen i näsan, så snusar man, eller i munnen, då kallas det tugga. Båda sätten är rätt så snuskiga, men prisades högt. Att dra upp snuset i näsan skulle giva klarare ögon och förhindra ögonstarr samt bota mot näsblödning de som led av detsamma. Och att tugga snus var ändå bättre. För det första så var det ett tecken på att man var en karl. Så gav det friska tänder, bättre matsmältning, ett osvikligt medel mot halssjukdomar, och den som hade snus i munnen fick lättare en kyss av en flicka än en som smaka sötmjölken, så nog var det propaganda för den ädla snuskonsten. En egenskap hade lasten liksom alla njutningsmedel med gift 1, det piggade upp, tog bort trötthets- eller hungerkänsla för en stund, men osnyggt var det. De mera borgerlige höll sig till rökningen, och då var det i cigarren de tog sin njutning.
På 1850-alet var fiolen och klarinetten de musikinstrument, som spelades bland allmogen, men närmare sekelskiftet kommer dragspelet allt mera i bruk, och de gamla bygdespelmännen dör ut.
På gårdarnas hus börjar halmtaken försvinna, och man täcker nu här i skogsbygden med takspån, och hus med eldstäder med tegel. Man börjar också få mera tillgång till rödfärg, som tar bort mycket av det trista grå, som vilat så länge över byar och gårdar. Vi är nu vid 1890-talet. Trots den rörelse de föregående decennierna varit vittne till med samfärdsmedel, levnads- och jordförbättringar, så ligger det nu ändå en oro över ungdomen. Det är den s k Amerikafebern. Landet i väster det talar och drömmer de om. Där är allt mycket bättre än här, och många äro de, som sparat ihop till Amerikabiljett och rest.